lördag 9 februari 2019

Vintersol över Rörums backar

...utflykt till Forsefall och Skallahög
Vintrig utsikt från backarna ner mot Rörums by och vida ut över landskapet...

Dagen hade dock en svår början - solen kämpar med morgondimman när jag stiger av vid busshållplatsen vid väg 9...

Backarna ligger insvepta i dimman - jag undrar om den ska skingras innan det väntande molnområdet ska komma framåt dagen...

Från Rörums Byaväg slår jag in på Sträntevägen som följer Rörums södra å...

Jag passerar Sträntemölla gård som lär ha legat här sen 1300-talet...

Strax väster om gården finns ingång till Sträntemölla-Forsemölla naturreservat - här finns också parkeringsplats och även en hållplats för buss (574)...

Stigen upp till Forsemölla och Forsefall går genom en skön bokskog...

Uppe vid ån med vattenfallet Forsefall låg en gång en kringbyggd gård med kvarn, men den brann ner på 30-talet...

En liten bro leder över ån...

Övre delen av Forsefall...

...och där försvinner vattnet vidare ner i ravinen - jag får följa efter...

Vy över ravinen...

...och nedre delen av fallet...

Vattnet porlar glatt vidare (fler bilder från Forsefall hittar du här)...

Själv följer jag ån uppe på ravinkanten medströms - och kommer fram till ingången till Mandelmanns ängar där boskapen betar sommartid...

Nu är det vacker vinter här...

...och snart öppnar sig utsikten söderut - dimman har kanske lättat en aning...

Österut ser jag backen med det ensamma trädet uppe på kullen Skallahög...

...som tål att tittas på även i vinterskrud (fler bilder från Skallahög och sägnen om trädet hittar du här)...

Jag drar mig in bland ängarna...

...och dungarna...

...och från kullarna skådar jag utsikten...

Rörums kyrka där nere i något som liknar ett svagt solsken...

Visst är det solen som är på gång och jag tycker mig se hur dimman börjar skingras...

Flickar av blå himmel över landskap i vitt...

Jag skådar kullen med ensamma trädet...

Vintersol över ensamma trädet på Skallahög...

Uppifrån trädet öppnar sig den härligaste utsikt - till vänster skymtar Stenshuvud...

Dimman har lättat - även havet syns nu i öster...

Vy ner mot Rörums by...

Efter att jag ätit min medhavda lunch på en stubbe i solen drar jag vidare...

Hälsar lite på grisarna i hagen - de har också lunch...

...passerar Mandelmanns gård...

...och går till norra busshållplatsen vid väg 9 genom den genuint trevliga byn...

Bilderna från vandring vid Rörums backar måndag 4 februari 2019

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar