onsdag 13 februari 2019

Ett besök hos Fru Alstad

...väckte häftig passion
Hon har lockat mig länge och jag kände att nu var det dags att ta reda på mera och kanske inleda en (lös) förbindelse...

Upptäcktsfärden började med att jag tog cykeln med på pågatåget till Svedala - man måste under järnvägsbron söderut på Södra Infarten, bara att följa cykelbanan och ta till vänster efter bron...

...och snart är man ute på Aggarpsvägen...

På höger sida ser jag Aggarps byaväg försvinna in mot byn...

...och på vänster sida passerar jag Aggarps vackra mölla...

Över väg 108 (hårt trafikerad) och jag är snart inne på den fridfulla Elinedalsvägen som tar mig ut på upptäcktsfärd i det exotiska Söderslätt...

Mellan pilarna skådar jag minnen från en svunnen epok - här befinner vi oss mitt i det forna skånska Tegelriket (skorstenen som sticker upp är nog Minnesberg)...

Ute på fälten ser jag rådjur...

...och framför mig de böljande backarna i Söderslätts backlandskap (vägen byter namn till Tegelbergavägen)...

Det kuperade området här norr om landsvägen bildades under inlandsisens slutskede då material från avsmältningen bildade kullar och isolerade isblock skapade vattenfyllda hål...

Passerar ett område som nu tjänstgör som golfbana...

...och på höjden ser jag golfklubben (som även inrymmer en restaurang som har öppet delar av året)...

När jag närmar mig landsvägen står några gamla pileträd kvar på rad...

...och nu är jag här, vid Landsvägen, väg 101, som, enligt Söderslättshumorn, sägs dela landet i två likvärdiga halvor (detta med tanke på slättens högvärdiga jordbruksmark) och som går mellan de två gamla kulturstäderna Malmö och Ystad...

En blick tillbaka på backlandskapet...

Redan kan jag på södra sidan zooma in Fru Alstad - där står hon redo med utbredda vingar...

Jag sätter fart österut på Landsvägen - det är bara en liten bit...

...innan jag kan svänga in på byavägen till Fru Alstad...

Passerar förbi byns skola, idag Montessoriskola...

Kyrkan är inte riktigt som andra...

Det fanns en romansk kyrka här tidigare...

...men denna är byggd på fjortonhundratalet och har ett närmast katedralliknande utseende...

Svängen vid kyrkan är lite speciell, gatuhus till vänster och kyrkogårdsmuren till höger...

...och över det hela tronar kyrkan...

Vägen leder fram till korsningen med kulturhuset...

...och brunnen...

Betraktar några av husen mitt emot när jag går in genom kyrkogårdsgrinden...

Kyrkan avviker kraftigt från de ordinära sockenkyrkorna, den var också vigd åt Jungfru Maria, Vår Frus kyrka, som sen förkortats till Fru Alstad (byn hette från början Östra Alstad)...

Utsikten västerut från kyrkogården - kyrkan var också en vallfärdskyrka...

...och här går stigen ned till ängen...

...ned till den heliga offerkälla som pilgrimerna uppsökte...

Kyrkan betraktad från väster - slättens Notre Dame har hon kallats...

Vy över kyrkogården österut...

...och norrut...

Norr om kyrkogården finns denna förnämliga rast- och grillplats för vandrare och pilgrimer (här åt jag min medhavda matsäck i solsken och i lä för vinden) - Skåneleden passerar också här...

Var är jag nu? Jag tog tillfället i akt att besöka denna minnessten över Victoria Benedictsson (hon skrev under pseudonymen Ernst Ahlgren) som föddes här på Charlottenbergs gård...

Svenska Akademien lät resa stenen 1950 - inskriptionen lyder: 
"Här föddes 
Victoria Benedictsson
Ernst Ahlgren
den 6 mars 1850"

 Hur hittar man dit? Jo, man får hålla utkik efter denna vägskylt uppe vid Landsvägen. Domme hör också till Fru Alstad, men ligger norr om landsvägen...

Man följer den här vägen en kilometer norrut...

Här är jag på väg tillbaka mot landsvägen...

...och nu är jag på väg tillbaka genom backlandskapet...

Uppe på höjden bredvid golfklubben passar jag på att titta på minnena från Tegelberga bruk...

...och här ifrån går det också att zooma in den solbelysta Östersjön i söder, en mil bort...

Backlandskapet är en fröjd att färdas genom...

Kullar och vattenspeglar...

En ständigt föränderlig väg, både i höjd- och sidled...

Här en bokskogsklädd ås...

Det klassiska Söderslättsmotivet återkommer...

Tillbakablick när jag tar mig upp för sista backen (jag tror att gården där nere heter Elinedal)...

Snart framträder det expanderande Svedala...

I Svedala blir det välbehövlig fika på Carinas Café...

Bilderna från en cykeltur från Svedala till Fru Alstad tur och retur tisdag 12 februari 2019. Från Svedala till Fru Alstad var den här vägen, enkel resa, ca 8 km. Hela turen, inklusive min avstickare till Charlottenbergs gård, kan ha varit ca 20 km (varav avstickaren ca 4 km).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar