lördag 2 februari 2019

En utflykt till Örnahusen

...litet fiskeläge med charm och lokalt utbud
Än kan man uppleva gammaldags charm och genuin österlensk fiskelägesmiljö vid Örnahusen, men den här gången upptäckte jag annat också...

Vi tar det från början. Buss till Skillinge och sen rakt ner till stranden...

...där jag följer vandringsleden söderut...

...med havet på min vänstra sida...

...och tallskogen på min högra sida - här stannar jag för att dricka mitt förmiddagskaffe...

Strax dyker husen i Norrekås upp...

Stigen övergår i Tångvägen som följer stranden...

Man kan blicka inåt land på husen längs Örnahusvägen som löper parallellt...

Det är en skön sträcka att vandra här längs havet...

...och möblemang står på plats för den som vill vila och titta på utsikten...

Jag kommer in bland Örnahusen...

Passerar det hus som figurerade i filmen En sjöman till häst från 1940 och med Edvard Persson i huvudrollen - i början av filmen råkar huvudpersonerna ut för ett skeppsbrott och flyter i land här, i en scen sitter de och dricker kaffe i den här trädgården...

Himmel och hav - utsikten österut från Tångvägen...

Några hamnar har aldrig funnits här, bara enkla stenkåsar eller små bryggor av sten...

Kommer fram till äldre fiskarehus...

...som bevarat sin gammaldags karaktär och charm (flera av dem är lyxigare idag än på det gamla lägets tid)...

Örnahusen - från levande fiskeläge till sommarparadis, dock numera även spirande nya verksamheter, som vi ska se...

Utsikt norrut från bryggan...

Jag rör mig in bland husklungan mellan Tångvägen och Örnahusvägen - här exempel på äldre hus...

...och här - gamla fiskarehus med täppor...

Nu korsar jag Örnahusvägen...

...och ger mig in på en tvärgående väg (Henrik Mårtens väg) - det finns flera sådana som löper nedifrån Tångvägen vid stranden och inåt land och förbinder de större parallellgående vägarna längs kusten...

Här ifrån ser jag en rest sten, en bautasten ute på åkern. En liten bit norrut hittar jag ytterligare en liknande. Hittar sen uppgifter om att fynd man gjort tyder på att det legat ett gravfält här, eventuellt inklusive en skeppssättning...

Från Hävdavägen ser jag nu gården med Örnahusens Gårdsbutik...

Följer Hävdavägen mot nordost - på sina ställen ligger husen tätt...

Vy mot havet...

Norr om Hävdavägen ser jag flera äldre hus och gårdar med halmtak...

Tvärgående väg mot sydost...

Vid Hävdavägen hittar man även den vegetariska restaurangen Jord & Bord...

Färden går vidare längs Hävdavägen...

Passerar Örnahusen Indiskt hantverk...

En bit längre fram finns Örnahusens Snickeri...

...och Skillinge Vingård Domän Sånana...

Nu är vi framme vid skogsbrynet - "sånana" är dialektalt och har med sand och flygsand att göra, därav tallplanteringen här...

Men även här stöter jag på ett äldre, renoverat hus...

Här hittar jag det jag egentligen hållit utkik efter, nämligen Stora Kolhög, gravhög från bronsålder...

Platsen har röjts och försetts med informationsskylt tack vare ideella insatser - före tallskogens tid måste högen ha varit väl synlig uppe på höjdsträckningen...

I en solbelyst och vindskyddad glänta sätter jag mig på en sten för att äta min medhavda lunch och för att smälta dagens intryck...

Sen blir det vandring tillbaka till Skillinge längs havet...

Bilderna från vandringar vid Örnahusen onsdag 23 januari 2019. Min lilla vandring ger inte full rättvisa åt det lokala utbudet, här finns mera, till exempel Ola-Nils Gård, där man kan hyra sig en lägenhet, och Jansro Hem & Trädgård (de ska dock flytta till Brantevik). Förmodligen finns det ytterligare, som jag missat, men får återkomma - det lär bli fler besök!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar