söndag 3 februari 2019

Vandringar vid Kivik

...gröna skogar i vintertid
Utsikt över Kivik i januari - jag sökte lugnet bland stora vintergröna träd...

Jag stiger av bussen vid Skogsdala i södra Kivik och kan genast blicka ut över Hanöbuktens vatten...

Jag går Esperödsallén österut...

Till höger passerar jag det här fältet - kan det vara vin som odlas här? Annars är det mest äppelodlingar man ser...

På vänster sida öppnar sig vyerna ut över Kivik och på andra sidan vattnet ser man de snöklädda strandbackarna vid Vitemölla...

Rakt fram har jag Esperöds herrgård...

...det är här jag tittar in i Esperödsarboretet för att se vad det har att erbjuda mitt i vintern...

Där har vi ju den vintergröna eken...

Snart öppnas en värld av mäktiga trädstammar och frodig grönska...

Det är den här känslan av mäktig skog som jag är ute efter...

För en stund fångas jag av tystnaden och fridfullheten...

Dessa tujaliknande blad kommer från ett japanskt träd kallat Hiba...

Jag dras in i en förtrollande värld...

...där jag kan gå omkring länge...

...och flyter fram på meditationens vågor...

Fantastisk stam som tillhör en ädelcypress...

Så skönt att få omslutas av denna vänliga lilla skog...

Jag studerar de städsegröna bladen från järneken - ett träd som ansetts både heligt och i besittning av magiska krafter...

Jag måste slita mig från platsen...

...passerar utsikten igen...

...och fortsätter på Esperödsallén...

...ned till Bredarörsvägen som följer stranden och där man kan se...

...några fina gamla hus...

Vägen leder fram till musteriet - rakt fram i söder sticker berget Stenshuvud upp...

Här breder också äppelodlingarna ut sig...

Hus tillhörigt familjen Åkesson som i fjärde generationen driver musteriet...

Fabriken där man framställer äppelmust, juicer, cider, krämer och soppor - och allt kan man köpa i musteributiken...

Här finns också Kärnhuset där jag alltid äter en förträfflig lunch - öppet året runt eftersom det också fungerar som personalmatsal...

Utsikten mot Stenshuvud - efter lunch drar jag in i nationalparken som har sin norra ingång här...

Hälleviks arboretum hör numera till nationalparken - rakt fram kommer man ner till vattnet, till höger kommer man in i...

...samlingen av fantastiska träd...

...och även här grips jag av förtrollningen...

Både här och i Esperöds arboretum finns det gott om rhododendron - kan säkert vara en upplevelse att återvända i juni månad...

Här har vi min favorit - de mäktiga cypresserna...

Jag hinner ta en titt även vid...

...ängen med utsikt upp mot berget...

Tillbaka vid Hällevik...

...och kåsen nere vid stranden...

På returen följer jag Bredarörsvägen in mot Kivik...

...passerar förbi Ängakåsen, en skeppssättning från bronsålder...

...och stensättningen Penninggraven...

Även här finns en gammal kåse där små båtar kan dras i land...

Här kan man också se vyerna längs stranden...

Jag zoomar in de snöklädda vidderna vid sköna Haväng...

Tillbaka upp till Bredarörsvägen...

...som passerar just Bredarör, det vill säga...

...Kiviksgraven...

...mäktigt monument från bronsåldern...

Sågmöllan, som under sommartid inrymmer ett café, ligger just bredvid...

På väg till bussen slår jag ett öga ner mot hamnen i Kivik...

Bilderna från vandringar vid Kivik torsdag 24 januari 2019


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar