lördag 6 oktober 2018

Södra Mellby med gammaldags charm

...mitt i bästa biten av Österlen
Uppe på den vackra höjden nära Kivik i Albo härad på Österlen ligger Södra Mellby, en by med anor tillbaka till 1100-talet...

Jag stiger av bussen vid Mellby nya skola, som dock är från 1936 och där det idag bedrivs olika verksamheter, bland annat av konsthantverksgruppen Kaos...

När jag svänger runt hörnet får jag syn på den här, ett rullande muséum...

Jag vill börja min rundvandring med utsikten från Svinaberga Backe mot Södra Mellby kyrka, byggd 1887 - den ersatte då en medeltida kyrka och blev sen, med sitt höga torn, ett känt sjömärke för fartyg ute på Östersjön...

På vägen tillbaka blickar jag ut över den vackra dalgången som har höga naturvärden och stor biologisk mångfald - här finns gammal ädellövskog, alkärr och buskrika betesmarker...

Från väg 9 följer jag Kyrkebacken upp mot byn på höjderna...

En bit upp i backen blickar jag tillbaka på utsikten - från Svinaberga är det inte långt till Stenshuvud vid kusten...

Snart är jag uppe...

...vid kyrkan med det höga tornet...

Från kyrkogården zoomar jag in utsikten mot Hanöbukten...

...och börjar sen gå nedför vägen med namnet Mellby backe (som jag förmodar måste ha varit den verkliga byvägen förr i tiden) - tredje huset till höger innehöll en gång byns första lanthandel…

Strax kommer jag till en av byns stora begivenheter...

...nämligen Mellby Bagaren med anor tillbaka till 1885, en lång rad av generationer i yrket och den berömda kavringen som belönats med Gastronomiska Akademins Diplom...

Där köper jag en god kaka, men också den här boken framställd av byalaget - jag har bara hunnit bläddra i den än, men förstår att här träder en lång rad av de människor, som byggde samhället på 1800- och 1900-talet, fram ur historiens dunkel och blir levande för oss...

Fortsätter sen vidare nedför backen...

Tillbakablick - här har vi en sträcka med väldigt fina gatehus…

Här finns också Mellby Klockargård med mat, b&b och butik...

...dock stängt idag så jag får nöja mig med en titt över grinden...

Jag fortsätter att beundra husen längs Mellby backe...

Mellby nr 20, en av de gårdar som blev kvar i byn vid skiftet, hyser numera Ateljé Ekberga

Tvärs över gatan finns Södra Mellby Loppis...

Vi närmar oss nu platsen där Mellby backe möter Mellby byväg - huset till vänster, som vänder gaveln mot gatan, var tidigare folkskola i byn...

Via byvägen och Prästavägen ger jag mig ut i omgivningarna norr om byn...

...allén upp mot Lilla Stenshuvud...

...och utsikten mot Hanöbukten...

Vy över äppelodlingen vid Möllevägen…

...jag är nämligen på väg till Södra Mellby mölla...

...som inte saknar vingar, de är bara nymålade och ligger och torkar - väl underhållna av Albo härads hembygdsförening som vårdar möllan...

Utsikt från möllan över hagar ned mot havet...

Gård som står granne med möllan...

...en vacker och väl bibehållen mölla...

Utsikten från möllan söderut mot byn...

...där kyrkan tronar på höjden bland träd med begynnande höstfärger...

Här är en skön plats att njuta medhavd matsäck (och, till efterrätt, den smarriga kakan från Mellbybagaren)...

Ute på Prästavägen igen - ser skylten mot Friden, pizzeria och gårdskrog med hotell...

...och strax norr om finns Mellby Atelier med b&b, utställningar och konserter...

Vandring tillbaka till byn genom det sköna landskapet...

...och så här välkomnas man när man kommer fram...

Efter ett trevligt och givande besök tar jag byavägen ner mot väg 9 och busshållplatsen...

Bilderna från en utflykt till Södra Mellby onsdag 3 oktober 2018. Byalagets hemsida hittar du här. Rundan som jag vandrade i och omkring Södra Mellby uppskattar jag till ca 4,5 km. Jag inser redan nu att det får bli fler besök i Södra Mellby, här finns mycket mera att utforska. Bara en sån sak som alla strädden som nu fått namnskyltar.

Se även Skånska Resor: Tolv byar på Österlen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar