onsdag 3 oktober 2018

Sko på bro

...minnesmärke över artister i Malmö
Inte bara en utan många skor - vad är detta?

På båda sidor av Davidshallsbron står ett stort antal skor uppradade...

Från bron har man utsikt över kanalen österut...

...och västerut - men tittar ner så finner man ett konstverk kallat WAY TO GO av Åsa Maria Bengtsson från 2014, sceniska artister hedras med ett par skor som stigit av den röda mattan. Låt oss se några exempel:

Kal P Dals slitna gympadojor...

Lasse Holmqvist kommer jag ihåg bland annat från ett underhållningsprogram som hette Bialitt

Eva Remaeus gjorde ju Fem myror är fler än fyra elefanter med Magnus och Brasse...

Nils Poppe såg man ofta på film när jag var barn - de här kängorna får mig att tänka på Soldat Bom...

För Jacques Werup var Malmö Hemstaden - han skrev också, bland mycket annat, en bok med just den titeln...

Världsstjärnan Anita Ekberg kom faktiskt från Malmö...

Ja, ett par "träbonnar" passar rätt bra för Edvard Persson...

Östen med rösten var en mångsidig artist, han var en av de första att spela in skivor på skånska och hans sista album hette Piraten, Bombi Bitt och jag...

Det finns flera skor att se. Jag brukar stanna till en stund när jag passerar över bron. De här bilderna är från ett besök onsdag 26 september 2018.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar