tisdag 6 mars 2018

Vandringen till Ringsjöns strand

...över Fulltofta by
Jag kommer vandrande från Fulltofta Naturcentrum på vägen mot Fulltofta by - framför mig har jag en härlig utsikt mot östra Ringsjön...

Redan siktar jag Fulltofta slott i gult och vitt där nere...

Passerar över väg 13 som går mellan Höör och Hörby - strax intill finns hållplats Fulltofta Riksvägen där man kan ta bussen mellan de två orterna...

Jag går rakt fram - mot byn Fulltofta...

...där man kan skåda Fulltoftagården med ölbryggeri och musik...

...och Fulltofta slott (som du kan se fler bilder av här)

...samt den vackra Sankta Magnhilds kyrka (som du får fler bilder och fakta om här)

Jag lämnar Fulltofta by bakom mig och fortsätter min vandring...

Men vad är det jag ser där borta i skogsbrynet?

Det visar sig handla om det omtalade storkprojektet...

Utanför hägnet spatserar en stork omkring och visat stolt upp sig i all sin prakt...

Färden går vidare längs den vackra lilla vägen...

Gamla, knotiga och mycket fina ekar kantar vägen jag går och även här i kohagen nära stranden finns dessa magnifika träd...

Från en liten parkering med informationstavla utgår strandpromenaden längs Ringsjöns strand...

Det är eftermiddag och gråväder, men jag faller nästan i trance av den sköna utsikten...

...och den fridfulla atmosfären

Jag följer strandpromenaden som går längs ett smalt näs...

...på höger sida har jag östra Ringsjön...

...och på den vänstra sidan början nu Gäddängen framträda...

Gäddängen är en restaurerad våtmark...

...som drar till sig många olika fåglar...

Här utsiktsplattformen där man kan skåda ut över Gäddängen...

På andra sidan våtmarken zoomar jag in Fulltofta by...

När jag vänder mig om ser jag Ringsjön - bredare är inte den lilla landremsan med den sköna promenadstigen...

Jag fortsätter längs promenadstigen...

...och kommer fram till utkikstornet

...som jag genast klättrar upp i...

Vy över sjön...

...och utsikten över näset mot Gäddängen

På vägen tillbaka slås jag av insikten om vilka sköna trakter detta är...

Jag lägger in en kartbild för att underlätta orienteringen. Min vandring börjar till höger vid S:ta Magnhilds källa och sträcker sig västerut över väg 13, genom Fulltofta by, förbi storkhägnet och ned till strandpromenaden vid Gäddäng.

Bilderna från en vandring till Ringsjön fredag 23 februari 2018



Bloggar om natur, samhälle,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar