lördag 10 mars 2018

Tomelilla liten som blev stor

...och bättre än man kanske tror
Tomelilla växte snabbt från en liten bondby till en egen köping och har idag fantastiskt mycket att bjuda på vilket denna rundvandring ska försöka visa...

Att anlända hit med tåget är faktiskt ingen dum början - det var nämligen med järnvägen som allting startade, järnvägar som knöt ihop Tomelilla med Ystad, Eslöv, Malmö (över Sjöbo), Simrishamn och Brösarp...

Den nuvarande stationsbyggnaden uppfördes 1893 och ersatte då en äldre föregångare. Den används fortfarande och än idag finns här en väntsal...

Små fina finesser har den också...

Till stationsmiljön hör även Banmästarens hus vid Malmövägen mitt emot stationen - många med anknytning till järnvägen hade hög status...

Strax intill ligger Eckerlunds, Österlens största modehus, grundat 1924...

...och det är på det hållet vi ska - in på affärsstråket Bangatan som löper parallellt med järnvägen...

Passerar denna magnifika port med gammeldags grön mosaik...

I änden på Bangatan har vi korsningen där flera gator möts...

Först en blick på ett vackert hus vid Bangatans slut...

...och sen snett över korsningen ser vi hörnhuset med torn från slutet av 1800-talet. Tidigare fanns en bokhandel där. Från höger kommer Bangatan, rakt fram har vi Tomegatan och till vänster Rosencrantzgatan...

Alla samlar de ihop sig här för att ta sig över "bommebacken", den berömda järnvägsövergången. Järnvägspassagen, med gångtunnel under järnvägen, byggdes 1920 och nedgången skedde i de två små tegelhusen med valmade tak...

Idag används byggnaderna för helt andra ändamål...

...i det västra av dem finns Hasse & Tage-muséet...

Över järnvägen in på Torget...

...på höger sida före detta Apotekshuset från 1905

...och till vänster Stora Hotellet...

Det trekantiga torget som heter Torget...

Det blir förmiddagskaffe på Torget 6...

Jag beundrar det pampiga bankhuset från 1908...

...och tittar naturligtvis på Carl Milles-statyn Artemis som föreställer jaktens gudinna och kvinnornas beskyddare från den grekiska mytologin...

Där jag står ser jag detta nya bostadshus vid Östergatan - här låg tidigare Engelska slakteriet, en gång i tiden viktig industri med export till England...

Från andra sidan Torget går Centralgatan och där finner vi Tomelilla kulturhus som innehåller bland annat konsthall och bibliotek...

...och då är vi redan vid Gustafs torg där...

...man hittar kommunhuset...

...och den byggnad som en gång inrymde yllefabriken. Med järnvägen kom industrierna och med tillväxt av arbetarklass och arbetarrörelse blev det även en Folkets park, som jag går iväg för att leta upp...

Jag råkar hitta en promenadstig från Adelgatan, vilket kanske är en omväg, men det gör inget för då får jag se denna vackra syn...

...och tavlan som upplyser om ett naturreservat mitt inne i samhället...

På andra sidan stängslet är det vinter i Folkets park. Jag ser senare att där inne finns även ett utomhusbad, Välabadet...

Ingången till Folkets Park från Östergatan...

Huvudbyggnad i Folkets park...

...och dansrotundan...

Dags för lunch och jag går till Lilla Köket vid Ica Kvantum i närheten av stationen. Här får jag god husmanskost för 75 kronor...

När jag ändå är här gör jag en liten utflykt längs Malmövägen - vårdcentralen till vänster...

...och lågprisvaruhuset Bo Ohlsson till höger

Jag vill ha en bild på Österlens folkhögskola som betytt mycket för bygden och många människors utveckling sen mer än hundra år tillbaka...

Nu blir det rask promenad genom centrum nedåt sydöst för att titta på den fina idrottsplatsen från 20-talet - här den vackra entrén...

...och naturligtvis måste jag beskåda den berömda träläktaren med eternitplattor... (idrottsplatsen ligger vid Idrottsgatan och dit kommer man via antingen Kyrkogatan eller Adelsbergsvägen)

Längs Byavägen tar man sig västerut - här passerar jag Byavångsskolan (F-6) som lyser så intensivt i solskenet...

Jag tar en titt i Stadsparken (från Byavägen svängde jag in på Rosencrantzgatan)...

...och den närbelägna disponentvillan som var bostad för disponenten vid den nu rivna jästfabriken - ännu ett minne från industrieran...

Från Stadsparken går jag en liten stig till Byagården, den enda kvarvarande gård från den ursprungliga bondbyn Tommarp Lilla (där fick vi också förklaringen till ortens nuvarande namn). Här låg några få gårdar före järnvägens tid - sen dess har åtskilligt hänt...

Jag begrundar detta medan jag tar Tomevägen tillbaka till järnvägsstationen. Tomelilla har fortsatt sin expansion och befolkningsantalet är idag i nivå med Simrishamns...

Bilderna från en utflykt till Tomelilla tisdagen 6 februari 2018. Även Tomelillas omgivningar är av intresse - se Skånska Resors tidigare bildreportage om Fyledalen väster om Tomelilla och om slottsbältet på Österlen söder om Tomelilla. 





Bloggar om kultur, samhälle,


2 kommentarer:

  1. Hej. Min mormor och morfar brukade marken där komunalhuset nu ligger. Morfar odlade bl a morötter och svarta vinbär. Så jag var ofta i Tomelilla, och Folkets park var även djurpark med björnar och apor bl a. Ca 50 år sedan.
    Tack för dina trevliga reportage
    Hälsar Kerstin i Vitaby

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar Kerstin! Det du skriver ger ju perspektiv på utvecklingen och nutiden. Inte minst när det gäller djurskydd. Roligt att du uppskattar reportagen här på Skånska Resor. Ha det gott!

    SvaraRadera