lördag 1 augusti 2020

Övraby på Österlen

...socknen med den fantastiska möllan
Övraby mölla har blivit en fin symbol för trakten, men vi tar det från början...

Jag närmar mig på cykel från Tosterups socken i söder - här i den lilla dalgången åker jag över gränsen till Övraby socken...

Jag passerar gården Kulladal på vänster sida...

...och snart ser jag Lunkagården på höger sida...

En tillbakablick, blå cikoria och gul renfana blommar i vägkanten...

Där har vi den vackra möllan och möllarehuset...

Fantastiskt fin och väl underhållen av mölleföreningen...

Det vackra möllarehuset...

Övraby mölla byggdes 1887, en så kallad holländare (hättan med vingarna vrider sig automatiskt efter vinden)...

Möllan förklarades som byggnadsminne 1976 - än idag är den fullt brukbar och i ursprungligt skick (mera om möllan hittar du här)...

Dekorativa gamla kvarnstenar...

Tidsenligt fordon...

Utsikt från möllareträdgården västerut mot trakterna bortåt Nedraby...

Jag fortsätter mot byn, på vänster sida ser jag gården Grönadal (pratar med en trevlig man som arrenderar stallarna och föder upp kalkoner där)...

Uppe på höjden med kyrkan ser man först sockenstugan (som används för lokala träffar och arrangemang)...

De ursprungliga delarna av kyrkan är mycket gamla, kanske från mitten av 1100-talet...

Kyrkan är inte öppen vid mitt besök, men vid tillfälle ska passa på att titta på de berömda kalkmålningarna från 1100-talet i absiden...

Från kyrkogården har man fin utsikt över landskapet och bort mot möllan...

Här framträder den ursprungliga romanska kyrkans former med långhus, kor och absid (trappgavlarna har tillkommit senare)...

Avtryck från den södra ingången i långhuset...

Äldre gravstenar på östra sidan...

Kyrkans norra sida med senare tiders tillbyggnader...

Den gamla prästgården finner man på andra sidan vägen...

Jag tar mig fram genom lummiga och trevliga miljöer i byn...

Passerar några av godsets många ekonomibyggnader...

Övrabyborg var ett säteri som tillkom i mitten av 1700-talet. De vackra ekonomibyggnaderna i tegel är från 1800-talet...

Jag har turen att träffa på frun på gården, Agneta von Platen, och få en liten pratstund...

Hon berättar att sätesgården ursprungligen bildades av Bollerups gods. Det nuvarande boningshuset byggdes 1809...

...medan det här huset är kvar från den gamla gården...

Av Agneta får jag veta att jordbruksmarken är utarrenderad till Örups slott. I ekonomibyggnaderna finns nu festlokal till uthyrning och här arrangeras bröllop...

Utsikt från gården mot trakterna i väster...

Jag styr österut och passerar ett av de hus som man hyr ut...

En bit ut på landsbygden i öster ser jag gården Nedrabytorp (vilket kommer sig av att det var någon i Nedraby som ägde gården)...

En bit längre österut syns Ängagården...

Efter lunch med eget matpaket är jag på väg mot Nedraby i väster...

Det finns en karaktäristisk kulle här som syns vida omkring...

Majsfält och sädesfält i den sköna sommar...

Redan syns kyrkoruinen i Nedraby...

Passerar över järnvägen som kommer från Ystad och går vidare mot Tomelilla och Simrishamn...

Nedraby var under medeltid en egen socken och hette ursprungligen Arvelunda - kyrkan byggdes i mitten av 1200-talet...

Ungefär så här tänker man sig att den kan ha sett ut...

Kyrkan är placerad på en liten kulle - här nedanför flyter Örupsån samman med Fyleån och bildar nedströms Nybroån...

Socknen var liten och kunde under 1600-talet inte längre försörja en präst - den delades mellan grannsocknarna Övraby och Benestad. Och kyrkan var redan i förfall...

Ser ut som om det varit vapenhus på den här sidan...

Det kyrkliga livet upphörde dock aldrig helt och kyrkogården används fortfarande för begravningar och bröllop...

Tillbakablick på hus och gårdar i Nedraby - under bron rinner Örupsån...

Jag flyttar mig en bit söderut, in bland ängar där fåren betar. Här en annan bro...

...som leder över Fyleån (strax väster om förenas den med Örupsån) - Fyleån och en bit av Nybroån utgjorde gränstrakterna mot Stora Köpinge socken och Högestads socken (det innebär att även gränsen för Österlen går ungefär här)...

Cyklar tillbaka till den lite större vägen...

...och passerar Nedrabyhus där man kan hyra en korsvirkeslänga...

Jag tar en väg norrut genom de västligaste delarna av socknen - här uppför en backe...

Återblick tillbaka nedför backen och ut över landskapet...

En blick österut - vid trädridån där borta rinner Örupsån...

Vägen norrut - fortsätter man rakt fram så kommer man snart till Örups almskog...

Jag stannar dock vid ingången till Örups kärr och ängar. Det vi har framför oss är mark i Benestads socken (som också tillhör Österlen). Till höger i det här naturreservatet rinner Örupsån och utgör gräns mellan Övraby socken och Benestads socken...

När jag vänder mig om får jag den här vyn i sydöst in mot landskapet i Övraby socken...

Vägen ned mot Örupsån...

Där stöter jag på bikupor som sköts av Tomelillabygdens biodlarförening...

...och järnvägen som löper nordöst mot Tomelilla...

Sköna ängar...

Ån rinner under järnvägen...

När jag går tillbaka ser jag på andra sidan ängen, just där ån rinner, en gård ungefär vid den plats där jag sett på en gammal karta att det funnits en vattenkvarn. Undrar om det finns nåt kvar av den? Det får utforskas en annan gång...

Nu tar jag mig uppför backen på min väg tillbaka till Övraby...

Snart kan jag cykla söderut och passera möllan från andra hållet...

Jag måste naturligtvis stanna och ta en bild med det här perspektivet...

Bilderna från en utflykt i Övraby socken lördag 25 juli 2020

Se även på Skånska Resor:

Ingelstorp på Österlen

Glemminge på Österlen

Tosterup på Österlen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar