måndag 10 augusti 2020

Flanör i Simrishamn

...huvudstaden på Österlen
När jag kommer fram med tåget går jag direkt och äter lunch på Sjöfolkets fiskrestaurang vid fiskehamnen. Sen blir det långsamt flanerande i hamnen...

Passerar Glada Räkan, som ser lite gladare ut...

Gamla Sarpen finns här, som sig bör...

Passerar Café Byvägen...

Alltid trevligt komma in på Storgatan som även är gågata här...

Jag är ju ingen shoping-typ direkt, men på ting&tang har jag faktiskt handlat fina kuddar till min soffa...

...och på torget handlar jag böcker ibland...

Naturligtvis måste jag ta en sväng om kvarteren med de små Simrishamnshusen...

...och de fantastiska stockrosorna...

...och den klassiska vyn vid Stora Norregatan måste skådas även denna sommar...

Vid småbåtshamnen finns restaurang Röken...

Efter vandringar i Bäckhalladalen på eftermiddagen vill jag återse gamla Bamboo denna kväll..

Stilla kvällspromenad genom Bergengrenska trädgården...

Bergengrenska gården...

Så sänker sig solen denna första dag, Jätten Sten verkar redan ha lagt sig till ro. Det ska jag också, i morgon åker jag till Mälarhusen och hälsar på barn och barnbarn...

Tillbaka i Simrishamn framåt kvällen nästa dag...

...flanerar jag längs gator i den gamla staden...

Det blå huset på hörnan som jag beundrat i decennier...

Vy Stora Rådmansgatan mot Sankt Nicolai kyrka...

Repslagaregatan nära Hotell Svea...

Kvällsol i Sveas trädgård...

Konstverket Skepparhistorier nära hamnen...

Kvällslugn i hamnen...

Några dröjer kvar vid matvagnarna...

Den lilla staden vid havet...

Jag zoomar in Storgatan där restaurangerna lockar kunder...

I vestibulen på Hotell Svea hänger en tavla som jag tror föreställer det gamla hotellet (den är signerad H Ljungberg 1952)...

Efter en god natts sömn - utsikt från hotellrummet mot småbåtshamnen. I dag ska jag resa norrut och utforska Österlens gränstrakter i det väderstrecket...

När jag kommer tillbaka framåt kvällen blir det supé med barn och barnbarn. När de åkt tar jag en liten kvällspromenad...

...medan solen sänker sig...

Jag drar mig mot hotellet...

Norrut vilar Stenshuvud och själv ska jag placera mitt huvud på kudden...

Efter frukost sista dagen blir det liten morgonpromenad. Står vid Skansgatan. Till vänster (gula huset) har vi Smegården, sen följer Simrishamns pedagogi (skola för pojkar efter folkskolan). På höger sida det röda korsvirkeshuset som är Hembergska huset, en gammal skeppargård...

Bakom mig finns ett sparad bit av Ehrnbergs läderfabrik, under lång tid stans största arbetsplats...

Längre ner på Skansgatan och med gavel mot Hamngatan står Karlsborg, ett spannmålsmagasin tillhörande Björkegrenska rederiet i mitten av 1800-talet. Här mältades korn som sedan skeppades till Skottland för whiskytillverkning..

Det lilla fisketorget...

Stillhet råder i hamnen...

Förmiddagskaffe i Sveas trädgård...

...sen är jag redo för liten "shoppingtur"...

Restaurang Cimbris där jag åt med barn och barnbarn kvällen innan...

En liten titt in i Regeringsgatan där KIN bröd & fik finns - ursprungligen från Bränneriet i Östra Vemmerlöv...

Ute på Storgatan igen, Barnens bokhandel där jag ofta köpt böcker till barnbarnen...

Börje Olssons Skafferi med medelhavsinspirerad lunchbuffé - bestämmer mig för att det får bli lunch där denna dag...

Gunilla Mann...

Kafé Kagan där jag fikat många gånger...

Torget med sitt utbud av böcker, kläder, krimskrams med mera...

...och lockande jordgubbar...

Sankt Nicolai kyrka...

Bagarn & Konditorn på Österlen - även här har jag haft goda fikastunder...

Österlens muséum...

...har en trevlig museibutik som det är kul att botanisera i. Här har jag många gånger hittat små presenter till barnbarnen. Den här gången blir det en present till mig själv, den nya boken om Österlen (författare Caroline Alesmark)...

I muséets trädgård pågår en utställning om romernas historia. Vagntypen känner jag igen från min barndom på Österlen...

Romerna kom ibland och slog läger intill min barndoms by. Det hände nån gång att man kunde kika in i deras rullande bostäder...

Efter lunch vilar jag en stund i Bergengrenska trädgården medan jag väntar på tåget...

Bilderna från några dagar i Simrishamn i början av augusti 2020



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar