lördag 8 augusti 2020

Ett besök i Blåherremölla

...en resa i tid och rum
En av de mest välbevarade genuina by- och vattenkvarnsmiljöerna för oss rakt in i 1700- och 1800-talets Skåne...

Jag kommer från söder via Blåherremöllavägen på väg ner i dalgången vid Julebodaån. Man tror att namnet är kopplat till blåherre, en lokal benämning för häger...

Där skymtar redan den gamla gården med vattenkvarn och möllarebostad...

Jag går först ner till ån en bit åt höger - här flyter ån ihop igen (möllan ligger på en liten ö) och på andra sidan syns husen i den lilla byn...

En blick in bland husen och man känner sig som en tidsresenär. Just här längs ån gick gränsen mellan Maglehems socken och Ravlunda socken, liksom häradsgränsen (det är också gräns för Österlen)...

Tillbaka till möllan, som finns omnämnd redan på 1600-talet. Under sommartid har man vissa dagar öppet med visning av kvarnen, malning av eget mjöl och möjlighet att fika i kvarnkaféet...

En kvarnsten i "haven" passar bra...

Blomsterfägring vid gaveln...

Kvarnhuset - möllan hade under lång tid anknytning till Österlen och ägdes av Östra Torups gods. På 1940-talet friköptes kvarnen av en privatperson. År 1971 köpte Gärds Härads Hembygdsförening den och där efter fungerade den som hembygdsmuseum. Idag är det privat ägare som arbetar för att kvarnen ska vara ett historiskt besöksmål...

Baksidan av kvarnhuset där man också ser rännan som leder vattnet in till kvarnen...

Jag stannar en stund slagen av skönheten...

På gården finns också kvarnmuseum och konstgalleri...

Jag går en liten sväng i den pittoreska lilla byn som förr hörde till Maglehems socken och Gärds härad...

Här ytterligare exempel på de sköna korsvirkeshusen...

Det som sticker ut vid skorstenen är bakugnen - det var vanligt att det såg ut så här förr...

Fantastiskt att komma hit, tänker jag när jag återvänder...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar