måndag 1 juni 2020

I det förlovade landet Österlen, del 3

...en bildresa i Piratens fotspår
Nu blir det svårt. Bilderboken som Piraten skrev text till visar en bild på en folkdräktsklädd flicka i tulpanfält i Hammenhög. Jag minns så väl tulpanfesterna i Hammenhög från min barndom, men det är tyvärr en epok som är över (fast nu har jag fått veta att det återigen satsas på tulpanlökar på Österlen, se här, men där jag ännu inte varit). Får bjuda en tulpanbild från Simrishamn istället...

Mitt hjärta bor i en gammal gård, en gammal gård på slätten, med vita längor och svalebon, under takens mossgröna brätten (Theodor Tufvesson). Min bild är från några gårdar i Hagestad, Europas längsta radby...

Skulle jag välja en riktigt gammal gård så skulle det nog bli denna, Byagården i Tomelilla - den enda kvarvarande gården från den ursprungliga lilla byn...

Piratens bilderbok från 1953 visar en vacker färgbild av betgallring, något jag väl minns från min barndom. Det är dock ett minne blott, jag väljer en bild från dagens Glemminge som visar rationellt och mekaniserat jordbruk - här är det rapsen som skördas...

Kalkugnen i Östra Tommarp. Byggd 1887. Piraten berättar att kalkbränningen var en urgammal hantering som ägde rum redan under klostrets tid i Tommarp...

Då kan det vara på sin plats att visa den här bilden. Det är besökare vid klosterplatsen i Östra Tommarp. Här stod en gång ett kloster, grundat 1150. Och inte bara ett kloster utan en hel liten stad med stadsrättigheter och kungsgård. I fyrahundra år stod den här, sen försvann den och Östra Tommarp blev en bondby...

Stenbrottet i Komstad norr om Gärsnäs. När Piraten skriver om detta 1953 pågår fortfarande brytningen av kalksten och man får se en bild från arbetet i brottet. Redan på 1100-talet bröts det här och stenen gick bland annat till en kyrka i Danmark. Långt fram i tiden användes kalkstenen till trappor, gravvårdar, vattenhoar, brunnskar, bordskivor med mera...

Bilderboken har en underbar bild på en tös från Östra Nöbbelöv (i bakgrunden ser man fjäderfän). Piraten undrar om hennes dröm är att bli kadorra? (Det var förr ett skånskt uttryck för en kvinna som har hand om höns eller gäss). Ovan bjuder jag på bild från Östra Nöbbelövs byaväg - just den här biten kallas för Nils Erlings strädde...

Bilderboken har en bild från den tidens ljugarbänk i Skillinge och Piraten spekulerar lite i vilka som var med och vad de pratade om. Min bild ovan är från fiskehamnen i Skillinge...

Bilderbokens bild från Sandhammaren är i svart-vitt och helt oöverträffad. Piraten kommenterar den inte utan överlåter detta till Vilhelm Ekelunds dikt Sandhammaren som börjar så här: Mäktig, heroisk kust, Bredt, hvinande av sand, strandens bälte slätt och stort...

Än så länge är inte sommarens visningar av fyren inställda - men håll kolla på deras hemsida här...

Tosterup var ett mäktigt gods med underlydande i fem socknar. Den kände astronomen Tycho Brahe växte upp här hos sin farbror och enligt legenden studerade han redan då stjärnorna från slottets höga torn...

Hammars backar betraktade från kustvägen i riktning västerut...

Vyerna uppifrån backarna ned mot Hammars by och ut över slätten på södra Österlen...

Glimmingehus - den bäst bevarade riddarborgen i Norden. Uppförd av riddaren Jens Holgersen Ulfstand - en imponerande byggnad synlig vida omkring...

Från interiören väljer bilderboken en bild från frustugan med ugn och stenvask - och så denna platta med de ulfstandska och braheska vapensköldarna. Mannen föreställer borgens herre och texten säger: Jak är en kempe stark och stoor fra gulland jak till schone for (gulland var Gotland och schone var Skåne)...

Klockaregården, Ingelstorp...

Bilderboken från 1953 har en bild från ceremonin i Borrby då en minnesvård över Österlens skald, Theodor Tufvesson, avtäcktes. Den står inne på den här gårdsplanen på gården Timåkra, skaldens barndomshem (stenen syns framför den röda bilen)...

I bilderboken finns ytterligare en bild från Borrby, nämligen på Sisselas källa (fast då fanns inget galler och inget stängsel, istället sitter två barn på stenarna närmast vattnet - tiderna förändras). Det finns olika sägner om Sankta Sissela, enligt en av dem blev hon dödad på denna platsen och då sprang en källa upp här...

Prästgården i Löderup...

Här skjuter jag in en bild från den stora nutida pumpaodlingen i Löderup nära prästgården...

Kåsehuvud i midsommartid. Trettio meter över havet med fantastisk utsikt åt alla håll. Jag fick följa med mina föräldrar på hamnfest i mitten av femtiotalet (festen avslutades med fyrverkerier uppifrån backarna - inte så vanligt på den tiden)...

Fler turister nu än det var då uppe vid Ales stenar. Jag rycker ut några ord ur Anders Österlings dikt: ...en saga lagd i lönn, vid brus av Östersjön, som ensam vet, vad minnesmärket menar...

Men visst är himlen lite närmre här, liksom överallt på Österlen...

Detta var tredje och avslutande delen av serien. Alla bilder ovan är mina egna och tagna under utflykter på Österlen under åren 2017-2019

De två tidigare delarna i den här serien:

I det förlovade landet Österlen, del 1

I det förlovade landet Österlen, del 2


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar