onsdag 3 juni 2020

En utflykt till Törringe socken

...gammal odlingsbygd och vacker lövskog
Törringe socken tillhörde Oxie härad och ingår sen 1974 i Svedala kommun...

Jag kommer cyklande från väster på Bönnarpsvägen - när jag vänder mig om får jag den här vyn...

Utsikten på höger sida ut i det omgivande jordbrukslandskapet...

På vänster sida passerar jag den stora Bönnarpsgården - i mitten av 1800-talet slogs flera gårdar samman till denna storgård där senare många statare och tjänstefolk jobbade. En så kallad plattgård, jag förmodar under Skabersjö gods...

Framför mig dyker Törringelund upp som en grön ö bland de omgivande åkrarna...

En fantastisk lövskogsoas med bokar och ekar - de äldsta träden är flera hundra år gamla. Greve Thott på Skabersjö hade detta som jakthägn på sin tid...

Längre fram syns Törringe bys "skyline" i öster - jag ska besöka byn lite senare...

Nu styr jag först norrut och passerar Törringegården...

Entrén till den gamla festplatsen som funnits här sen början av 1900-talet med dansplats och restaurang...

Dagens restaurangbyggnad lär vara från 1925...

Strax intill finns den lilla skogsdammen...

...och dansrotundan som är från 1932 (senare om- och tillbyggd)...

I den sydöstra delen av skogen...

...går jag under lövkronorna i raden av stora kastanjeträd...

...och kommer sen in bland bokträden...

Jag går gärna upp på kullarna i den lilla bokskogen med dess speciella ljus...

På den västra sidan rör jag mig längs skogsbrynet och kan blicka ut mot landskapet i Törringe socken - det finns en del områden med backlandskap, dammar och skogsdungar...

Längs stigen i skogen blommar stjärnblomster...

...och vid den lilla dammen väntar de gula svärdsliljorna på att slå ut...

Från Hyltarpsvägen blickar jag bort mot kyrkan i Törringe by...

I en liten dalgång nedanför kyrkan rinner Sege å - längs ån gick sockengränsen mot Skabersjö socken i öster (det var dock Skabersjö gods som ägde nästan all jord i Törringe socken förr)...

På väg in mot byn längs Törringe kyrkoväg...

Det första som möter till vänster, väg in till kyrkan och så det gamla vackra skolhuset...

En speciell portal in till kyrkogården...

En mycket vacker och mycket gammal kyrka. Den byggdes på 1100-talet, tornet och vapenhuset på södra sidan har tillkommit senare...

Den medeltida kyrkogårdsmuren på södra sidan (kanske hade en storman sin gård här intill och lät uppföra kyrkan under tidig medeltid?)...

Byggd som en romansk kyrka med långhus, kor och absid - och tämligen väl bevarad...

Inuti kyrkan ser jag altaruppsatsen från mitten av 1700-talet...

...och predikstolen från slutet av 1500-talet...

En liten kyrka, men den har förmodligen räckt till en liten församling...

Byn ligger kvar på sin urgamla plats. På 1700-talet, före skiftesreformerna, fanns fjorton gårdar här söder om kyrkan - två gårdar står kvar i byn...

En liten titt in mot en av dessa vid Törringe kyrkoväg...

Längs en sidoväg in till vänster står några gatuhus...

De två vägarna divergerar så att byn ligger som en långsträckt triangel...

Vy mot gårdarna från den mindre vägen...

Vy från södra delen av byn - i bakgrunden kullarna och skogen i Törringelund...

Utsikt längs väg som går mot sydväst - på kartan ser jag att det finns en gård där som heter Magleholm och säljer kläder och skor...

Vy längs liten väg som sträcker sig söderut - till höger skymtar...

...en gård med namnet Annedal (verkar som flera utflyttade gårdar placerades här söderut)...

Och här är vägen rakt fram tillbaka in mot byn - till vänster ser man...

...ytterligare en av de utflyttade gårdarna...

På väg tillbaka genom det sköna natur- och kulturlandskapet i Törringe socken...

Bilderna från en cykeltur till Törringe socken onsdag 13 maj 2020


4 kommentarer:

  1. Åååå så fint reportage och med fantastiska bilder.

    SvaraRadera
  2. Väldigt fin runda, och mycket fina bilder! Skulle vara kul med en karta på den rutten du har tagit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Jesper! På Google maps (satellit) eller Eniro kartor kan du lätt skaffa dig en överblick på rundan.

      Radera