tisdag 17 april 2018

Västra Karaby backar

...en skapelse av natur och människor
Karaby backar reser sig plötsligt ur det omgivande flacka jordbrukslandskapet och dominerar ett stort område söder om Saxån. Här närmar jag mig backarna gående från Dösjebro...

Hästarna betar fridfullt i hagen nedanför backarna...

Strax intill står Västra Karaby kyrka (kommer du med bil så är det god idé att ställa den på parkeringen vid kyrkan och promenera...

...upp till ingången i hagarna...

På informationstavlan kan man orientera sig lite om de säregna backarna...

Dags att påbörja uppstigningen. Backarna har bildats under inlandsisens avsmältning då stora mängder material avsattes här av de väldiga isälvarna...

På en av de sex bronsåldershögarna finns en rest sten - backarna har alltså byggts på av forntidens människor med stora gravmonument...

Redan här, innan jag nått de högsta höjderna, kan man se den fina utsikten (och jag kan förstå den lockelse som backarna har utövat på människor i alla tider)...

Promenaden går vidare - upp mot de högre topparna...

Där ser jag det nedlagda Barsebäcksverkets profil sticka upp, vid klart väder ska man lätt kunna se både Öresund och danska sidan...

Jag försöker zooma in Turning Torso i Malmö - visst anar man den i dimman strax till höger om mitten av bilden?

Liten tillbakablick från högsta toppen...

...och här är vyn åt motsatta hållet...

Utsikt mot Dösjebro (eller Dysie bro som det hette om platsen i gamla tider...)

Kyrkan sticker upp mellan högarna...

Från norra delen av området har man bra utsikt mot den högsta högen...

...och här hittar vi också ytterligare en av bronsåldershögarna

Strax intill finns en vacker liten talldunge...

Tillbakablick från den nordligaste gravhögen...

Utsikten i norr mot Dagstorps backar och kyrka...

En skön plats för en utflykt...

...med stämningsfull atmosfär...

...och fin utsikt över en stor bit av det skånska landskapet...

En flock rådjur på väg över åkrar i närheten...

Ytterligare en bronsåldershög som jag zoomar in på en åker i närheten - hela området här omkring är översållat av fornminnen - ett uråldrigt kulturlandskap...

Utan tvekan ett trevligt litet utflyktsmål som kombinerar naturupplevelse med fornminnen och härlig utsikt...

Bilderna från en utflykt till Västra Karaby backar lördag 14 april 2018. Jag tog tåget till Dösjebro, från järnvägsstationen gick jag Centralvägen och sen Björnstorpsvägen. Strax efter idrottsplatsen hittade jag traktorspåret till vänster som blev en perfekt genväg till backarna (annars får man ta vägen om kyrkan, vilket också går - det är inga jätteavstånd det handlar om).


Bloggar om kultur, historia,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar