lördag 7 april 2018

Rörum på Österlen

...den vackra byn på backarna
Redan från stora vägen, som numera går utanför byn, kan man se att det är nåt speciellt med Rörum. Följ med på en vandring in på bygatorna så ska du se att skenet inte bedrar...

Från busshållplatsen kommer jag rakt in i Österkrok och kan skåda några av gatuhusen...

...och intill den gamla kyrkogården ser jag det som en gång var prästbostället...

Jag börjar i den södra änden av gamla byns byagata...

Passerar denna överväldigande krokusblomning i en av trädgårdarna...

Närmar mig torget framför kyrkan...

Kyrkan betraktad från den gamla kyrkogården (där den rivna medeltidskyrkan stod)...

Bygatan slingrar sig vackert genom byn - här kröken vid kyrkan...

Utsikt från nya kyrkogården ner mot bygatan strax efter kröken - huset närmast, med blå dörrar, är från 1700-talet och var "krued" (krogen), den tidigare gästgivaregården. Om den ska jag strax berätta mer...

Byagatans fortsättning, huset närmast till vänster - i korsvirke och tegel - är från början av 1800-talet...

Här gör jag en liten avvikning in på Fridhemsvägen...

...där jag hittar en vacker plats vid den lilla ån...

...och slår ett öga på Fridhemsgården...

...som idag används som förskola...

Tillbaka vid Byavägen där jag kan fortsätta beundra de pittoreska gatuhusen...

...men innan vi fortsätter så låt oss återvända till den gamla krogen där det serverades brännvin från Smedstorp och öl från Bjärsjö och bönderna kunde dricka sin punch...

...i bersån i backen innanför. Även August Strindberg var här under sin Ystadtid och drack Röda Lacket (populär punchsort) och långt före honom gästade Carl von Linné stället under sin skånska resa 1749. En liten skildring av kroglivet hittar du här.

Vi fortsätter på Byavägen och kommer fram till den gamla folkskolan...

...som idag rymmer Franskans Creperie...

Utanför finns den gamla byastenen...

...och om den får man förnämlig information på plats...

Här ifrån har man utsikt mot närliggande Gamlegård...

...som i sin tur har utsikt mot kullen med ensamma trädet...

...egen dekorerad mjölkkanna...

...och fina kossor och kalvar i hagen...

Mitt emot Gamlegård finner man Gugges konst, batik och dockmuséum...

Vy upp mot Rörums backar - vill du se bilder från backarna, från Mandelmanns ängar och Forsemölla samt Sträntemölla naturreservat så ska du klicka på länken till mitt reportage där ifrån:

Från byn har man god utsikt mot backen med ensamma trädet. Kullen heter egentligen Skallahöjbjer och längst upp finns en bronsåldershög. Utsikten där ifrån ner mot Rörum och bort mot Stenshuvud och Östersjön är fin. Vi ska inte glömma Rörums strand och vad man kan uppleva längs den kusten - se mitt bildreportage: Stenshuvuds nationalpark.

Nu är vi uppe vid byns norra ände och här vänder jag. Lite info: Om man svänger till höger där framme, in på Klappeskogsvägen, så hittar man till både Oriental and Vintage och till Mandelmanns trädgårdar.

Jag går tillbaka genom byn...

...söderut ut ur gamla byn - en bit längre ned finns nyare bebyggelse med skola, idrottsplats, fruktodlingar, Gunilla Mann med mera. Kulla Nöjesplats, med gamla anor, finns också en bit söder om.

Bilderna från en utflykt till Rörum fredag 6 april 2018. Jag kom hit genom att ta buss från Simrishamn varifrån det även finns cykelbana till Rörum.


Bloggar om rörum, österlen,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar