onsdag 1 mars 2017

Utflykt till Sjöbo och Vollsjö

...en resa i Piratens fotspår
Bild på den nya statyn av Fritiof Nilsson Piraten i hans barndomsby Vollsjö. Dagens utflykt blev lite av en resa i "Piratens" fotspår, åtminstone besök på några platser där han satte sin fot rätt ofta.

Låt oss börja i Sjöbo. Jag har anlänt till busstationen och befinner mig nu på Västergatan...

...på väg ner mot Gamla Torg

Där finner man kommunhuset...

...Kulturhuset med bibliotek, konsthall och turistinformation

...och så detta magnifika Gästis med anor från 1700-talet

Hit kom också Fritiof Nilsson Piraten. Under 1960-talet hade han för vana att anlända med taxi och beställa sillbord, öl och en sexa skåne.

För min egen del börjar det redan suga i lunch-tarmen. Dagens husmanskost är stekt fläsk med bruna bönor för 80 kr och dagens rätt är stekt sillfilé med dillstuvad potatis för 89 kr. Vad ska jag välja? Till detta kommer salladsbordet. Till kaffet bjuder huset på fastlagsbulle dagen till ära.

Under tiden jag väntar på att dörrarna ska slås upp tar jag mig en tur i Gästgifveriets trädgård...

...och betraktar Gästis från "baksidan"

Jag tar en promenad i grannskapet och konstaterar att Sjöbo har en folkpark...

...och att från gamla torget utgår gatorna i de fyra väderstrecken. Här är det Västergatan...

...och här är det Norregatan från vilken jag blickar tillbaka mot torget och Kommunhuset. Till höger Restaurang Lilla Blå, ännu ett av de många matställena i Sjöbo.

För mig är det dock Gästis som gäller idag. Här sitter jag nu och äter stekt sill och tittar på utsikten. En öl blir det också. Sexan skåne hoppar jag över, annars är det rätt likt Piraten.

Innan jag lämnar tar jag en titt på några av de elefanter som ingår i Gästis samling på ca 3 500 elefanter...

Även på toaletten kan man ägna sig åt elefantstudier...

Efter detta är jag beredd att kasta mig ut på bussresan till Vollsjö och 13 minuters uppehåll i den lilla byn...

...för att med egna ögon se och dokumentera vad som finns kring Piratenmuseet.

Stationshuset där Piratens far var stins finns inte kvar, men den gamla banvaktsstugan tjänar idag som museum. Museet drivs av Piratensällskapet. Museet har öppet sommartid.

Den nya skulpturgruppen, som invigdes sommaren 2014, har verkligen blivit ett lyft. I gruppen ingår Piraten, hans älskade katt Skorpan och så de två huvudfigurerna från genombrottsromanen och filmen, Bombi Bitt och Eli. Här kan man själv slå sig ner och bli en del av sällskapet...

Vi dröjer kvar ett litet tag med ytterligare några bilder...







Så var det detta med pumphuset vid järnvägen, som spelar en stor roll i historien om Bombi Bitt. Var är det? Jag får syn på det mellan träden, men inser att jag inte hinner dit innan bussen kommer (vill gärna hinna med, dröjer två timmar till nästa buss), springer en bit, zoomar in och detta är vad som blev. Bättre bilder finns här.

På vägen tillbaka hoppar jag av en bit innan Sjöbo...

...för att ta en titt på Södra Åsum (som numera ingår i Sjöbo)

...Södra Åsums gamla kyrka

...Södra Åsums nya kyrka

...och där emellan Åsums gård som har anor från 1600-talet

...och den fantastiska bron över Åsumsån

Tillbaka i Sjöbo ser jag möllan mellan husen...

...och avslutningen blir en rejäl fika på populära Möllans Café.

Bilderna från en utflykt till Sjöbo och Vollsjö tisdagen den 28 februari 2017

Se också Skånska Resor:

Bron över Åsumsån

Södra Åsums kyrkor

Skånska Resor med anknytning till Piraten:

Utflykten till Kiviks marknad

Skånska Resor med anknytning till Sjöbo:

Utflykten till Kulturens Östarp


Bloggar om kultur, skåne


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar