lördag 25 mars 2017

En resa till Blåsippans rike

...långt in i den lilla skogen
Visst finns denna sköna vilda vårblomma även i Skåne. Och det är nu den blommar! Tidigast av alla i skogen. Lite fick jag anstränga mig för att hitta den...

Jag tog cykeln på tåget. Sen cyklade jag hit. Det var här jag började vandringen...

...in i lövskogen av bok och ek

...klättrande murgröna

Nästan som lianer i djungeln...

Mysiga mossan på marken...

Det är nåt speciellt med bokarnas stammar, särskilt i detta tidiga vårljus innan lövsprickningen

Färden går upp på de urgamla åsar som bildades på inlandsisens tid. Jag följer den röda leden (som också kallas Gårdlösaleden)...

Snart ska allt täckas av vitsippor på marken och ljusgröna blad på träden...

Efter ett tag kommer man in i den betydligt mörkare barrskogen

Jag har nu vandrat en god stund. Det är när jag kommer ut i en ny lövskog som det händer...

I en solbelyst glänta på en backe så bara finns de...

På det här exemplaret kan man se de tredelade stora fjolårsbladen, liggande på marken. De dör framåt sommaren när de nya bladen vuxit ut.

De flikiga blad som man ser runt omkring är nog vitsippor som är på gång, men som ännu inte slagit ut.

Underbart vackra är dessa blåsippor

Jag har svårt att slita mig från den här rofyllda platsen i solskenet, stillheten och tystnaden...

...men till sist vänder jag tillbaka längs den röda leden genom barrskogen...

...ut i bokskogens ljus

Följer sen den gula stigen tillbaka...

...genom det varma motljuset

...och skogens vårliga mystik

Vid den västra parkeringen, som jag utgick ifrån, kan man läsa om Listarumsåsens naturreservat...

...och titta på kartan. Från Smedstorp norrut går den väg som först bär namnet Storgatan och sen Österlenvägen (till Sankt Olof). Strax efter kyrkan kan man ta till vänster och komma till västra parkeringen. Följer man Storgatan längre norrut kommer man till östra parkeringen.
Själva naturreservatet har två delar, en i väster och en i öster. Gårdlösaleden förbinder de båda.

Obs! Blåsippan är fridlyst i Skåne!

Bilderna från en resa till Listarumsåsen fredagen den 24 mars 2017. För mig var det en lätt utflykt. Tog cykeln med på tåget från Simrishamn och steg av i Smedstorp (det tog 14 minuter). Cyklade sen till naturreservatets västra parkering, en sträcka på ca 3 km. I naturreservatet vandrade jag uppskattningsvis fem kilometer.




Bloggar om vår, blommor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar