fredag 10 mars 2017

Kivik i våra hjärtan

...en utflykt i strålande vårsol
Före klockan tio på förmiddagen beskådar jag Kivik från toppen av Lilla Stenshuvud söder om samhället. Molnen håller på att skingras för att röja väg för en solig dag i vårens tecken. Utsikten sträcker sig långt upp mot Haväng, Ravlundafältet och Hanöbukten.

Här dricker jag mitt förmiddagskaffe med vidunderlig utsikt över Östersjön. Läser på ett anslag att stugorna på toppen kan hyras året runt.

På väg ner ser jag en del av dessa skapelser som det varit så mycket strid om...

Ytterligare ett exempel bland bokarna (för mera info om konsten se Kivik Art Center)

På knappt synliga ko-stigar genar jag genom trollskog och hagar (inget jag rekommenderar till den som inte är van att leta sig fram med hjälp av sol och intuition)...

...tills jag närmar mig beboeliga trakter

...och finner den väg jag letar efter, nämligen Bredarörsvägen. Här följer jag den in mot Kivik. Väljer man andra hållet så kommer man till Kiviks Musteri.

Snart dyker Ängakåsen upp på höger sida - ett av Skånes märkligaste gravfält från bronsåldern med bland annat en skeppssättning (ovan)...

...och på östra sidan om dammen...

...en stensättning med den så kallade Penningstenen i centrum

En liten bit längre fram längs vägen passerar jag Café Sågmöllan

...och där passar jag på att slå ett öga på Kiviksgraven

Nästan vid Bredarörsvägens slut ligger Kiviks Museum, Österlens äldsta hembygdsmuseum. Museet finns i Piratenskolan.

Nu är det dags att svänga ner mot hamnen, jag följer Eliselundsvägen...

...och då ser jag snart på vänster sida en bekant figur

Det är ju Fritiof Nilsson Piraten som är på väg ner för att ta sig ett dopp i havet vid Kiviks badstrand

Piraten var bosatt här under några årtionden (särskilt på somrarna) och då bodde han i den gula stugan till vänster.

Ska man komma till Kiviks badstrand då följer man lämpligen Tittutvägen

Då svänger man till vänster här vid hamnen (obs byggnaderna till vänster på bilden tillhör Buhres på Kivik)...

...och följer Tittutvägen norrut längs stranden. Det ska vi också göra, men först...

...en titt på Kivik från hamnen

Här kan vi också se Buhres fiskaffär och restaurang (raden av moderna "hus" till vänster om mitten)

...och det blir också där som jag äter en alldeles utmärkt fisklunch mitt på dagen innan jag fortsätter min vandring norrut.

Då passar jag också på att beundra de små sträddena...

...och gatorna nere vid hamnen

En liten blick upp i Moriabacken...

...innan jag ger mig ut på Tittutvägen...

...som för fram till den helt förtjusande lilla badstranden

Sen blir det en liten vandring längs den fantastiska kusten till Vitemölla. På vägen tillbaka går jag uppe på vallen (marknadsplatsen) för att njuta av den fina havsutsikten.

Bilderna från en utflykt till Kivik fredagen den 10 mars 2017. Jag tog bussen från Simrishamn till Kivik, steg av vid Skogsdala i de södra delarna av samhället och promenerade först söderut på Esperödsliden (obs ej Esperödsallén) och svängde sen österut mot gården Bergdala som är belägen strax nedanför utsiktsplatsen på Lilla Stenshuvud.

Se också Skånska Resor:




2 kommentarer: