fredag 10 mars 2017

Stranden mellan Kivik och Vitemölla

...underbar natur på Österlen
Vi startar här vid badstranden i Kivik - till vilken man kommer på Tittutvägen från hamnen i Kivik

Vi rör oss norrut längs Tittutvägen

...passerar mäktiga stenblock i vattenbrynet

Låter oss hänföras av utsikten norrut mot Vitemölla, Haväng, Ravlundafältet och Hanöbukten långt i fjärran...

Här kan vi skåda bort mot Vitemölla strandbads vita sand

...och se strandvägen som löper nedanför backarna bort mot Vitemölla. Vägen byter här namn till Lejevägen och lejet (läget) är naturligtvis det gamla fiskeläget Vitemölla.

Uppe på höjden är marknadsfältet där Kiviks marknad äger rum på somrarna. I mitten ser vi ravinen där en liten bäck rinner fram...

Den lilla bäcken rinner ut här

...och färden fortsätter mot Vitemölla

Snart är vi framme vid den härliga badstranden

En blick norrut - havet har en intensiv blå färg i dag

Jag återvänder i tankarna till backarna. Den här bilden tog jag på vägen mot Vitemölla...

Nu klättrar jag upp för att ta vägen där uppe tillbaka... marknadsfältet är dock tomt och ödsligt

...men utsikten mot havet är fin

...och utsikten mot Kivik

...och mot Vitemölla

Vid ravinen går jag ner...

...och kan sätta mig vid strandkanten med utsikt mot Kivik och toppen på Lilla Stenshuvud

I vårsolens värmande sken och med den här utsikten plockar jag fram eftermiddagskaffet...

Bilderna från en utflykt fredagen den 10 mars 2017


Bloggar om natur, österlen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar