lördag 18 mars 2017

Minnen av Malmö

...ett nostalgiskt avsked
Jag går mot järnvägsstationen i Hyllie för att ta tåget till mitt nya hem och nya liv i Simrishamn. Minnesbilder från olika år, årstider och miljöer i Malmö far genom mitt huvud. Några av dem kan du ta del av nedan...

Kungsparken i skymning

Sommar i Slottsträdgården

Idyllen på Kirseberg

Våren i Törringelund

De gamla vackra husen längs Östergatan

Torups slott

Gamla Väster

Malmöfestival för unga i Slottsparken

Gamla Mazettifabriken

Johanneskyrkan vid Triangelstationen

Ribersborg

Funkishuset vid Värnhemstorget

Södra Förstadsgatan

Fiskargumman

Rörsjöstaden

Höst i Torups bokskog

Sommar i Klagshamn

Möllevångstorget

Elektricitetsverket som blev en konsthall

Vinter i Kroksbäcksparken

Barnviken med utsikt mot Sibbarp och Limhamn

Västra hamnen i sommartid

Bron

En annan bro, Klaffbron, som gick över till Kockums varv

Vy mot Bunkeflo strandängar

Vår i Parkernas stad

Lindängen centrum, i bakgrunden Motetten där jag bodde på fjortonde våningen en tid i början av 70-talet

Höst i Kungsparken

Kulladal i sommartid

Malmöhus

Stortorget

Vy mot Malmö Live

Kanaltur

Gamla entrén till Folkets park

Lilla Torg i juletid

Pildammsparken

Katrinetorp

Pildammsparken

Vårblommor i Kungsparken

Några av hundratals bilder från senare års små utflykter i det som var hemstaden för mig under 45 år. Kanske fungerar en del av dem också som tips för dina egna kommande utflykter till Malmö?

För fler Malmötips se Skånska Resors etikett Malmö


Bloggar om malmö, resor


2 kommentarer:

  1. Tack för alla tips om Malmö! Jag är själv nyinflyttad till Västra Hamnen, och kommer från västra Stockholm och saknar främst den vackra natur och flora som fanns där. Så nu letar jag med ljus och lykta efter gröna smultronställen i Malmö som jag enkelt kan ta mig till med hjälp av cykel/buss/tåg. Jag älskar att fota vårblommor, framför allt blåsippa betyder mycket för mig, men det verkar vara ont om blåsippor häromkring. Vet du om det finns några blåsippor i Malmöområdet? Vackra bilder du tagit förresten! Hälsn Eva

    SvaraRadera
  2. Hej Eva och tack för din kommentar! Av vilka anledningar hör och ser man sällan något om blåsippor i Skåne? En anledning kan vara att blåsippan inte är så vanlig här, särskilt inte kring storstaden Malmö. En annan orsak är, som jag har förstått, att den som känner till en något rikligare förekomst av blåsippor ofta tiger om detta av rädsla för skövling. I beskrivningar av naturområden lyser blåsippan med sin frånvaro. Då och då kan man se på nätet privatpersoner rapportera (senast såg jag en rapport från Kvarnby i Malmös utkant och en från Stenshuvuds nationalpark på Österlen). Jag har också sett naturskyddsföreningar som berättar om blåsippa i naturreservat i mellersta och norra Skåne. På nätet. Där kan du leta, liksom börja inventera naturområden i sydvästra Skåne nu i mars/april. Du kan kontakta den lokala naturskyddsföreningen eller lämplig person på miljöförvaltningen för upplysningar. Jag önskar dig lycka till! Och tack för att du reste frågan. Jag kan tänka mig att göra detta till ett eget projekt. I så fall återkommer jag med eventuella resultat på bloggen.

    SvaraRadera