söndag 8 mars 2020

Sköna platser på Österlen, del 5

...kända och okända ställen på Himlajorden
Vy över det fornminnesrika landskapet i södra Hagestad...

Men låt oss inte gå händelserna i förväg - jag har cykeln med och stiger av vid pågatågsstationen i den lilla byn Lunnarp längs banan mellan Tomelilla och Simrishamn...

Den gamla järnvägsstationen står kvar och ser välbevarad ut...

Jag styr ut ur byn söderut och snart avtecknar sig kyrkan i Kverrestad mot himlen...

Jag stannar en stund i byn och tittar bland annat på den gamla prästgården, numera bygdegård...

I tanken gör jag nu en utflykt till Östra Ingelstad som ligger en bit österut och som jag besökt under vintertid - här den gamla kyrkan i byn...

Jag letade upp resterna av Kung Gorms grav. Enligt legenden var det här som Kung Gorm från Smedstorp gjorde upp med Kung Ingel från Ingelstad och det slutade med att båda gick under...

...och Kung Ingel fick en sten vid den gamla Ingelstadgården (mitt bildreportage från Ö Ingelstad om legenden och fornminnena kan du se här)...

Visst är Österlen vackert även vintertid...

Tillbaka i Kverrestad går färden vidare söderut över Österlens böljande landskap...

Tillbakablick på byn Kverrestad...

Framme i Bollerup tittar jag naturligtvis på borgen - i bakgrunden stallarna som tillhör naturbruksgymnasiet...

Bollerup har en av Skånes få kyrkor med ett runt västtorn...

Passerar sen förbi den lilla, men vackra medeltidskyrkan i Hannas...

Fortsätter färden söderut och kommer fram till bygatan i den lilla byn Örum...

Lite utanför byn, för sig självt, står Örumshuset - ett så kallat husmanshus från 1806 (lite info om Örumshuset här)...

Ett exempel, bland flera, på de vackra husen inne i Örums by...

Närmar mig Hörup och kyrkan med dubbla torn...

Vy från den högt belägna kyrkogården i Hörup...

En blick åt öster får mig att tänka på närbelägna Borrby och den utflykt jag gjorde dit tidigare - här utsikt från väster in mot kyrkan i byn (hoppas kyrkan får tillbaka det ståtliga tornet som blåste ner)...

I Borrby tittade jag på gården Timåkra, barndomshem för Österlenpoeten Theodor Tufvesson. Det var han som skapade begreppet Österlen som ett bestämt geografiskt område - han ligger begravd på kyrkogården i Borrby...

Borrby har blivit en bokby...

...med flera bokhandlare och antikvariat...

Så ska vi inte glömma Blå huset med kafé, B&B, butiker och en skön trädgård...

Tanken far iväg ännu en liten bit österut till min vinterutflykt till Östra Hoby med den gamla 1100-talskyrkan...

...och kulturhuset Folkhemmet...

Vy från byn Östra Hoby...

Tillbaka till Hörup, som gränsar till Löderup och Olas trädgård...

Löderups stationssamhälle - jag minns från min barn- och ungdomstid att man kunde ta tåget hit och stiga av vid stationen i Löderup...

En bit söderut hittar man Löderups kyrkby med kyrkan från 1100-talet...

...och församlingshemmet strax intill kyrkan...

En bit österut längs samma landsväg finns den tusen år gamla och två och en halv kilometer långa byn Hagestad - Europas längsta radby...

Slätten söder om byn ner mot havet är uråldrig kulturbygd med talrika fornminnen - här stenarna vid megalitgraven Ramshög, en femtusen år gammal gånggrift (du kan se mitt bildreportage från högen här)...

En bit västerut står Hagestadborgs mölla - strax intill finns Södra Kompaniet med lokalt charkuteri, rökeri och servering...

Från Löderup fortsätter jag nu västerut och passerar förbi Valleberga där man kan se Skånes enda rundkyrka (med åren blev den sammansatt av flera olika kyrkbyggnader, men det torn vi ser här är den ursprungliga kyrkan)...

Snart kommer vi förbi Klockaregården i Ingelstorp...

...och strax dyker byn Ingelstorp upp...

På andra sidan byn kan man se resterna av gånggriften Skrepphög...

Vy ner mot Ingelstorps ängar och Hammars backar...

På andra hållet kan jag zooma in min barndomsby Glemmingebro och ser också barndomshemmet (röda tegelhuset med grön balkong)...

Först blir det fika på Olof Viktors...

Sen blir det ett litet besök i barndomsbyn - när man nalkas väster ifrån ser man Klöva sten på höger sida, här klättrade jag som barn och fick också från äldre människor höra legenderna om den magiska stenen...

 Barndomens by på Österlen, Glemminge kyrkby och Glemmingebro stationssamhälle...

Barndomshemmet står kvar...

Järnvägsstationen där man en gång i tiden kunde ta tåget in till det lockande Ystad...

Gata i äldre del av kyrkbyn...

Runstenen i kyrkogårdsmuren - runorna säger Sven satte denna sten efter Toste, den skarpe, en mycket bra herreman. Måtte den förgås som bryter högen. Förmodligen har den stått vid en gravhög...

Uppifrån kyrkbacken kan man zooma in trakterna ner mot Hammars backar...

Vi avrundar turen med ett besök i den lilla byn Hammar...

...där vi uppifrån backarna kan blicka ut över slätterna på södra Österlen...

Bilder från utflykter i Ingelstads härad på Österlen under åren 2017-2019

Se också tidigare avsnitt i den här serien på Skånska Resor:

Sköna platser på Österlen

Sköna platser på Österlen, del 2

Sköna platser på Österlen, del 3

Sköna platser på Österlen, del 4


4 kommentarer:

  1. Vilken fin och inspirerande blogg!

    SvaraRadera
  2. Underbara bilder.Finns bilderna i en bok eller dylikt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för uppskattningen! Bilderna finns bara på min blogg. Jag tror i och för sig att det finns behov av en ny bok om Österlen, men själv har jag inga planer på att ge ut en sådan...

      Radera