söndag 8 mars 2020

Bunkeflo socken

...med havsnära byar söder om Malmö
Bunkeflo kyrka med de två byskolorna - Bunkeflo var kyrkby i Bunkeflo socken som ingick i Oxie härad och från 1971 uppgick i Malmö kommun...

Utsikt från taket på Emporia söderut mot gamla Bunkeflo socken med de tre gamla bondbyarna Bunkeflo, Vintrie och Naffentorp - i bakgrunden skymtar Öresunds kust dit alla byarna hade mark...

Första stopp på min sockenvandring (med cykel) blir Kroks mölla vid Almviksvägen. Den är belägen på högsta punkten i socknen. Möllan var en stubbamölla, dvs hela kvarnhuset vreds efter vinden...

Från andra sidan ser man hur stadens bebyggelse närmar sig från norr. Troligtvis har det funnits en mölla här ända sen danska tiden - den nuvarande möllan är från 1826 och driften pågick till 1950...

Färden går vidare mot Bunkeflo kyrkby...

Vy från det som nu kallas Bunkeflo byväg...

Utsikt österut från andra sidan av husraden - nya Hyllie känns nära nu...

Jag svänger in på Vintrievägen - på vänster sida ser jag gården Stolpaberga, som är en av de två gårdar som blev kvar i byn vid skiftesreformerna...

Den andra var prästgården med prästbostället på höger sida av vägen...

Nygård som senare blev bostad för prästen...

Folkskolan i Bunkeflo by (idag använd som förskola)...

...och småskolan i byn...

Bunkeflo kyrka betraktad från sydöst - den är från 1898 och ersatte då en äldre kyrka, ursprungligen från 1100-talet...

Vy mot nordöst från parkeringen vid kyrkogården...

En bit söder om Bunkeflo by ser man raden av låga hus som fick namnet Lilla Vintrie - ej att förväxla med Vintrie gamla by som vi sen ska besöka...

Jag har nu förflyttat mig en bit västerut - jag följde Östra Bunkeflovägen-Gottorpsvägen-Skånegårdsvägen och hittade Skånegården, en utflyttad gård från Bunkeflo by som nu fått väganslutningen till Öresundsbron som närmsta granne...

Egentligen Samuelssons gård - den var i samma släkts ägo under 170 år, sen övertogs den av brobolaget Svedab som använt stället som rastplats för bilister...

På tal om gårdar så passar jag också på att titta på platsen för Gottorps gård, som skapades genom en sammanslagning av flera gårdar från Bunkeflo och  byggandet av en herrgårdsliknande gård - den revs dock för några år sen och istället har den här byggnaden byggts på samma ställe...

Jag fortsätter genom det senare uppkomna lilla samhället Bunkeflostrand - i närheten av Sundsbroskolan hittar man...

...den gamla folkskolan från 1907 (arbetare vid kalkbrotten i Limhamn och Klagshamn hade börjat bosätta sig nere vid strandmarkerna och deras barn behövde en skola)...

...och en högre skolbyggnad som tillkom på 1920-talet...

Från Lernacken skådar jag söderut ner mot Bunkeflo strandängar som byarna använde som betesmarker - idag är strandängarna ett naturreservat och betas fortfarande...

Nedanför ligger det som kallas för Stenören, en sexhundra meter lång sandrevel (den ursprungliga Stenören var ett stenrev nu övertäckt av fyllnadsmassor från kalkbrottet)...

Vy mot Bunkeflostrand, tätort som växt fram på Bunkeflo bys gamla strandmark och expanderat kraftigt de senaste årtiondena...

Utsikten österut inåt land...

Staden i norr...

Öresundsbron i väster...

Efter lunch blir det besök på Katrinetorp i östra delen av socknen - herrgården byggdes i början av 1800-talet och det uppköpta området var skiftad mark från byn Vintrie...

Mangårdsbyggnaden från trädgårdssidan. Gården ägs idag av Malmö kommun och används för konferenser, fester, marknader och andra arrangemang - här finns också kafé, restaurang, butiker och trädgårdsodlingar...

På väg genom Svågertorp, idag affärsområde, men namnet kommer från en gård i den gamla socknen. Jag tror jag har hittat den gamla Vintrievägen som gick från Katrinetorp västerut ner till den ursprungliga Vintrie by - jag stärks i min övertygelse av de gamla knotiga pileträden som står kvar...

Det verkar stämma, snart blir det en riktig väg och den leder fram till rätt plats...

Där har vi en gård som ligger kvar på den gamla byns plats, gården heter Erlandsro...

På andra sidan vägen finns den vackra Vintriegården...

En bit längre söderut hittar man den före detta Vintrie järnvägsstation som numera är privatbostad - här rullade tågen från Malmö Södervärn till Skanör/Falsterbo...

Vid järnvägsstationen växte fram ett litet stationssamhälle - Vintrie finns alltså på tre olika ställen...

Jag följer cykelbanan söderut längs den gamla banvallen - när jag vänder mig om mot norr ser det ut så här...

Utsikten österut mot gården Erlandsro och bakom den sticker någon ny skrapa upp i Svågertorp...

Men jag ska vidare söderut under trafikleden där tågen och bilarna till och från bron rullar...

Vid platsen för Naffentorps gamla by finns några få hus och två gårdar (längre österut finns också den stora gården Petersborg, bildad av utflyttade gårdar, som ägs av familjen Bager)...

Naffentorpsgården...

...och Naffentorp 3, "Nilsagåren" strax intill...

Gårdar som flyttades ut vid skiftena återfinns längs Naffentorpsvägen ner mot sjön - här gården Ingvalla som dock ligger kvar på sin gamla plats (den låg i den gamla byns västra kant)...

En sak ska inte glömmas bort och jag fortsätter ännu en bit söderut längs den gamla järnvägslinjen...

Tycker detta förtjänar att nämnas...

Trindhög från bronsåldern, en av de största gravhögarna på Söderslätt (dock ej undersökt) - i närheten finns flera andra högar och även lämningar av boplatser från forntiden...

Den fjärde byn, ett litet arbetarsamhälle som heter Skumparp, har en spännande historia. Det lär ha funnits en medeltida bondby här som sen övergavs - platsen låg öde under hundratals år och ingen vet varför. Den började bebyggas igen under 1800-talet och är idag en pendlarförort...

Jag följer Naffentorpsvägen ner mot havet, svänger in på Klagshamnsvägen och sen Fiskaregränd - husen här är byggda på Naffentorps bys strandmark...

 Fisket har varit en del av tillvaron under tidernas lopp vid Öresunds kust och så även här...

Jag slutar mina färder i Bunkeflo socken för den här gången vid fiskehoddor, båtar och förnämlig utsikt över Sundet...

Bilderna från en utflykt i Bunkeflo socken torsdag 5 mars 2020. För att orientera mig i socknen hade jag god hjälp av boken "Bunkeflo vår hembygd" som man även kan hitta på nätet här.


1 kommentar:

  1. En mycket vacker och välbalanserad beskrivning beskrivning av Bunkeflo socken. Att Malmöstad låter Samuelssons gård (Skånegården) stå oanvänd och förfalla, istället för att släppa in Bunkeflos hembygdsförening och göra en föreningsgård av den är en stor skandal.

    SvaraRadera