tisdag 1 oktober 2019

Sensommar i Bäckhalladal

...nya upptäckter på strövtåg
En damm som jag inte sett förut - kantad med flera körsbärsträd...

Jag börjar inne i skogens glänta...

...där sensommarens färger piggar upp...

Välgörande tystnad och stilla frid...

Hallasten och lavar...

...och ljungens föränderliga färg...

Passerar kärret, en liten värld i sig där nyanserna förändras för varje gång jag kommer hit...

Svampar av allehanda slag finns i markerna...

En välkänd vy...

...liksom denna...

...men nu beger jag mig ut i okända trakter i reservatets västra delar...

En liten damm där korna tydligen brukar dricka...

Flera körsbärsträd finns invid dammen...

Nära intill finns vyer ut mot havet i öster...

Nya hagar öppnar sig mot väster...

De gamla utmarkerna är vidsträckta, jag ser en plats dit jag vill ta mig...

Hamnar i ett "träsk" där jag hoppar från tuva till tuva...

Med en kringgående rörelse lyckas jag ta mig till fastare mark - den här delen liknar mera skånsk enefälad med en och sten...

Den öppna betesmarken...

...med spåren av det förflutna närvarande...

Här har burits tonvis med sten...

Imponerande gärdsgård...

...och ett vackert "konstverk" i landskapet...

Björnbärsris i mängder...

Tillbaka i område där jag känner igen mig...

Där borta i skogsbrynet går de markerade stigarna - det finns dock mycket att upptäcka om man ger sig ut i andra delar av reservatet, som detta och detta och detta till exempel...

Bilder från liten vandring i Bäckhalladalen fredag 20 september 2019


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar