onsdag 16 oktober 2019

Tommarps sjö och Backamossen

...en tur till kärrhökens rike
Det finns naturområden som man inte har en aning om - mitt i det intensivt brukade åkerlandskapet döljer sig ett vackert naturområde med åsryggar, dalsänkor och våtmarker...

Väg 9 mellan Simrishamn och Hammenhög, närmare bestämt mellan Järrestad och Östra Tommarp...

Jag kommer från Simrishamn och nu svänger jag in till vänster - "Gårdsmejeri" står det på skylten...

Rakt ut "in the middle of nowhere" - skulle man kunna tro...

...men här döljer sig resterna av ett i gamla tider större sammanhängande våtmarksområde...

Det man ser på höger sida är Tommarps sjö, eller Tommarpa sjö, som nu växt igen med sälg, ask, al och björk...

På vänster sida har man sträckningen med åsryggar och dalgångar bort mot Backamossen...

Jag fortsätter först vägen framåt...

...och den leder mycket riktigt fram till Vilhelmsdals gårdsmejeri, som just nu har öppet fred-lörd - får bli ett besök vid ett annat tillfälle...

Åsarna mot Backamossen...

Jag bestämmer mig för att börja med Tommarps sjö...

...där vegetationen har höstens färger...

Jag bestämmer mig för att försöka gå runt "sjön" - om än det är blött och lerigt...

I sydvästra hörnet öppnar sig en liten vattenspegel...

Jodå, det går att komma runt - där har vi ju några av husen som jag såg...

Tillbaka i närheten av vägen ser jag att någon av de boende röjt en väg in mot en glänta i skogen...

Liten titt in i den igenväxta sjön - jag ser senare i litteraturen att både floran och fågellivet frodas i området och att det fortfarande finns stora möjligheter till en restaurering av våtmarkerna...

Några hus finns här kring vägen - om det är permanentboende eller fritidshus vet jag inte...

Jag hittar ingen bra stig in mot Backamossen, så jag återvänder en bit i riktning mot väg 9 och finner denna väg, som dock inte tillåter motorfordon (men jag cyklar ju)...

En bit fram öppnar sig vyn ner mot Backamossen...

...och en av åsryggarna...

Där skulle jag kunna tänka mig att vandra...

...uppe på åsen (utforskar man området kan man säkert hitta stigar och ställen att ta sig fram på)...

Nere i sänkan...

...hittar jag ett kärr...

Perfekt ställe, tänker jag och slår mig ner för att äta min medhavda matsäck. Det är då det händer. Den bruna kärrhöken, en hona är det, kommer lågt (i höjd med min cykel) längs vägen - tyst glider hon fram och i ett tydligt ögonblick ser jag hennes huvud i profil bara några meter bort (de kan ha en vingbredd på upp till 1,4 meter)... Dagens verkliga behållning...

Bilderna från en utflykt till Tommarps sjö och Backamossen tisdag 15 oktober. Jag cyklade på förmiddagen från Simrishamn småvägarna över Simris och Viarp till väg 9. Tillbaka cyklade jag över Järrestad, cykelbanan och gamla Rikstolvan med nästan ingen biltrafik. Det går också att ta buss och hoppa av i Vranarp vid väg 9 och sen promenera Vilhelmsdalsvägen. 


2 kommentarer:

  1. Tack för en fantastisk presentation
    Från en för mig och förmodligen många fler, är helt okänd.
    Vackert skildrat med underbara naturbilder

    SvaraRadera
  2. Tack Gunilita! På Österlen finns ju en rad fantastiska och välkända utflyktsmål, men sen finns det dessutom ett antal mindre kända, men ändå intressanta naturområden. De är ofta inte lika lättillgängliga, men kan vara intressanta för både närboende och andra naturälskare...

    SvaraRadera