söndag 4 juni 2017

Sexton fantastiska utflykter

...på Österlen och i sydöstra Skåne
Bilden ovan är från Rörums underbara backar. Den utflykten gjorde jag i början av april, men kan naturligtvis göras under en stor del av året. Den omfattade även Mandelmanns ängar och Forsemöllas vattenfall. Vill du se bilderna från utflykten så klicka här: En vårutflykt till Rörums backar.

En tidig utflykt gick i Fritiof Nilsson Piratens fotspår, först till Sjöbo där jag åt på Piratens favoritmatställe Gästis och sen till hans barndomsby Vollsjö där man vårdar minnet av denne store författare. Se det här: Utflykt till Sjöbo och Vollsjö.

Nästa utflykt var den 10 mars och gick till Kivik där jag bland annat besteg Lilla Stenshuvud varifrån bilden ovan är tagen. Även i Kivik träffade jag på Piraten...  vill du se hela inlägget klicka här: Kivik i våra hjärtan.

I slutet av mars gjorde jag en cykeltur på Österlen och besökte inte mindre än fem olika slott och borgar på vägen plus en hel del annat, med anknytning till historia och natur, som jag fann i grannskapet. Länk till inlägget: En slottsrunda på Österlen.

Innan mars var till ända hann jag med en utflykt till ett naturreservat på Listarumsåsen. Höjdpunkten var när jag hittade en backe full med blåsippor, men detta naturreservat har kvalitéer för besök hela året med en skiftande skog och fantastiska åsar. Se inlägget här: En resa till Blåsippans rike.

April började med ett besök i Blåherremölla vid Maglehem. Där finns ett kvarnmuséum och kafé i naturskön miljö som är öppet under sommaren. Se hela inlägget här: Blåherremölla vid Maglehem.

Nästa utflykt gick till Sankt Olof, vallfartsorten på Österlen. Mitt inlägg är en guide till sevärdheter på orten och även vad man kan finna på vägen dit. Hela inlägget: Utfärden till Sankt Olof.

En höjdare under april var utflykten till nationalparken vid Stenshuvud. Den här gången besökte jag flera ställen i nationalparken som jag inte varit på tidigare. Inlägget ger en bred orientering om vad man kan uppleva: Stenshuvuds nationalpark.

En liten tur gick till Grönet vid Brantevik som visade sig vara ett skönt strövområde vid havet med strandängar och klippiga stränder. En avkopplande tur, se inlägget: Grönet vid Brantevik.

April avslutades med en utflykt till underbara Brösarps backar. Jag hann med de södra backarna, vandring in till byn (genom intressanta Källagården), lunch på Gästis och slutligen de mäktiga norra backarna. En utflykt som hette duga: Brösarps backar - ett Nangijala på Österlen.

Maj månads utflykter inleddes med en resa till Drakamöllans naturreservat som är ett paradis för vandring med ett unikt och böljande hedlandskap. Se bilderna från detta sköna område: Drakamöllans naturreservat.

Sen blev det en cykeltur till Glimmingehus, Nordens bäst bevarade medeltidsborg. Det blev husesyn både utvändigt och inuti borgen och även nedslag i det omgivande natur- och kulturlandskapet. Guide och tips i inlägget: Färden till Glimmingehus.

Sen kom den fantastiska vandringen till Hallamölla - Skånes högsta vattenfall och en fortfarande fungerande vattenkvarn med mycket gamla anor. Se inlägget här: Vandring till Hallamölla - Backaleden till Skånes högsta vattenfall.

Därefter gick färden till några av Österlens skönaste stränder och därtill några ovanliga sanddynsområden: Vi fara till skånska Sahara.

Maj månad bjöd på flera underbara utflykter. En gick till naturreservatet Haväng och Vitemölla strandbackar. Här kunde man uppleva både sköna stränder, unika backlandskap och en speciell lövskog i ravinen. Se hela bildreportaget: In i skånska regnskogen.

En av maj månads sista skånska resor var en liten utflykt till Tjörnedala strövområde och naturreservat. När Carl von Linné besökte området 1749 skrev han att det var "en av de skönaste lundar i riket". Länk till inlägget: I de skånska orkidéernas rike.

Bilderna från utflykter i sydöstra Skåne våren 2017


Bloggar om österlen, resor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar