söndag 11 juni 2017

Gropahålet och Friseboda

...två naturreservat i  skånska Sandriket
Det skånska Sandriket med särpräglat dynlandskap sträcker sig ett par mil längs kusten från Åhus och söderut. Jag ska göra nedslag i två intressanta naturreservat längs denna kust...

Jag tar cykeln med på bussen och hoppar av vid väg 19 i närheten av Olseröd. Jag cyklar sen väg 118 som går mot Yngsjö och Åhus. I kurvan där vägen svänger mot norr svänger jag in på Furubodavägen, sen Slussvägen och så en liten väg ner till en parkering i norra delen av Friseboda naturreservat. Från parkeringen går denna gångväg...

...ned till en utsikts- och fikaplats vid stranden

Utsikt söderöver - det är Stenshuvud som avtecknar sig ytterst i havet...

Vy norrut mot Åhus, närmast Segesholmsåns utlopp

Det här är också ålakust med gamla traditioner och det är inte långt mellan ålabodarna. Här ser vi Frisebodaboden.

Vy från Frisebodaboden, havet ligger väldigt stilla i dag...

Vit vresros

Utsikten från fikabordet - det smakar gott med kaffe efter cykelturen

Sen blir det en liten promenad norrut...

...dels för att ta en titt på stranden - här ännu en ålabod, Backaboden

Utsikt norrut från Backaboden

...och här mot söder och ser man på, nu tittar solen också fram...

...men framför allt går jag den här vägen för att jag vill titta in i detta speciella område i norra delen av naturreservatet...

...med heltäckande vit lavmatta...

...i den glesa tallskogen

Detta lavtäcke bland knotiga tallar ger ett märkligt och fascinerande intryck...

...ett nästan trolsk intryck, har det sagts

I vissa delar av området ser det lite annorlunda ut och sådant här gräs får chansen

Jag blev väldigt förtjust i den här naturen, gav mersmak, måste återvända...

...men nu går färden vidare norrut längs Furubodavägen förbi Furuboda och Nyehusen - en stor del av resan ser ut så här med fridfull skogsväg och nästan ingen trafik alls...

Bron över Helge å vid Nyehusen (man svänger först in på Kaptenens väg och sen ganska snart till vänster)...

...som jag nu är på väg över

Vy från bron ut mot Helge ås södra mynning - kallad Gropahålet

Efter bron svänger jag in på Gropahålsvägen och kan snart blicka tvärs över Gropahålet

Måste naturligtvis ha en bild på Gökboden (undrar vad gör de där?)

Mynningen är strikt reglerad med två pirarmar

Utsikt över åmynningen...

Betraktelse av ena pirarmen

Studie av röd vresros

En liten bit norrut vid stranden hittar jag ytterligare en ålabod, Norreboden. Här sätter jag mig vid stranden och äter min medhavda lunch.

Nu har jag dragit vidare, cyklade Lillesjö väg norrut, tog sen av höger in i Gropahålets naturreservat (finns skylt så det är inget att ta fel på)...

Vid parkeringsplatsen inne i skogen finns två stigar, den högra går till hundbad och naturistbad, den vänstra gav mig tillfälle att njuta av dynlandskapets uppenbarelser...

Solen var nådig och gav ljus över denna sköna plats...

...där jag stannade en god stund

...innan jag drog vidare genom skogen...

...ner till stranden där mitt bildreportage från skånska Sandriket får sluta för den här gången...

Bilderna från en utflykt till Sandriket lördag 10 juni 2017

Hur kommer man dit? Om du vill promenera eller cykla hoppar du av bussar som går mellan Kristianstad och Ystad eller Simrishamn (SkåneExpressen 3 och 4) vid Olseröd eller Österlia och tar sen väg 118 (Yngsjövägen) - Furubodavägen är en bra fortsättning. Det finns också en buss som går från Kristianstad över Åhus som går så långt som till Furuboda.
Den som kommer med bil når Friseboda via väg 118 och Furubodavägen/Slussvägen. Till Gropahålets naturreservat tar man sig via Yngsjö och Lillesjö väg.
Matställen? Jag lade märke till två (finns förmodligen fler): Furuboda konferens och Martins Rökeri.

Strövområde Friseboda

Länsstyrelsen om Friseboda

Kristianstad om Gropahålet

Länsstyrelsen om Gropahålet

Kartor över Friseboda och Gropahålet


Bloggar om natur, sommar


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar