lördag 6 mars 2021

Vårutflykt till Kåseberga

...en solig lördag vid havet

Det var vår i luften när jag cyklade ut till Kåseberga lördagen den 27 februari...

På små vägar kommer jag in i den gamla fiskebyn från väster - här Kasevägen...

En titt in på Lejets torg...

Uppifrån utsiktsplatsen beskådar jag backafallen österut...

...och ner mot hamnen dit jag nu ska bege mig...

Butiker och restauranger är ännu inte öppna, men jag ser sen på nätet att Kåseberga Fisk öppnar rökeri och restaurang den 10 mars. Själv har jag egen matsäck med...

                     Mysigt lugn i hamnen...                  

Det soliga vädret har lockat ut folk och flera är redan på väg upp i backen...

Jag tar först en promenad ut på piren för att njuta utsikten där ifrån...

I backen möter jag folk som varit uppe vid stenarna...

Ja, Ales stenar, denna dag belysta från molnfri himmel och med glittrande hav i bakgrunden...

Stenskeppet är en attraktion i världsklass...

Här den mäktiga stävstenen i nordväst där solen går ned vid sommarsolståndet...

I det starka motljuset kan man få sådana här bilder...

Utsikten längs backafallen västerut...

Utsikten mot Kåsebergabukten på vägen tillbaka...

En njutbar dag i solskenet på höjderna vid havet...

Kåseberga, en plats i mångas hjärtan...

Bilderna från en cykeltur till Kåseberga lördagen den 27 februari 2021. Än har inte bussarna börjat gå så det som gäller är antingen egen bil eller cykel. Själv tog jag cykeln på pågatåget till Köpingebro och cyklade där ifrån, en sträcka på ca 11 km enkel tur.


2 kommentarer:

  1. Tack, blev verkligen inspirerad att ta en biltur till vackra skåne igen. Har kört där mycket i jobbet men aldrig hunnit med att besöka dessa platser. Nu ska det bli av!

    SvaraRadera
  2. Tack för fina bilder med beskrivning.

    SvaraRadera