söndag 28 mars 2021

Påsken nalkas på Österlen

 ...Simrishamn i vårsolens glans

Följ med på en vårlig stadsvandring i Simrishamn i bilder och text...

Simrishamn tar emot med stora famnen full av det härligaste, vårliga solsken...

I hamnen råder den frid och ro man så gärna sammanknippar med den lilla staden vid havet...

Vid Tullhusstranden kan man strosa lugnt, ta in den goda atmosfären och växla några ord med godmodiga infödingar...

Jag tar en liten cykeltur ut längs stranden...

...för att njuta av Östersjöns blånande vatten och utsikten upp längs Tobisviken mot klippudden Vårhallarna...

På väg tillbaka till stan: Stilla flyter Tommarpsån...

Jag följer Stora Norregatan in mot stan, en av de skönaste platserna i den lilla staden...

Välbevarade, genuina fiskarehus...

I de gamla kvarteren är det pyntat inför den annalkande påsken...

Stora Rådmansgatan är en favorit...

Även på Storgatan är det påskpyntat vid uteserveringarna...

Vy från Järnvägsgatan mot Stortorget där man får gamla rådhuset i blickfånget...

Lite kommers är igång på torget på förmiddagen...

Kan inte låta bli att fånga något av blomsterfägringen i utbudet på torget...

Strax intill tronar Sankt Nicolai kyrka, vackert uppförd i hallasten, på minnen från många hundratals år...

Från Storgatan passerar jag genom Lubeckergården fram till denna port som leder in till...

...Bergengrenska trädgården...

...där jag finner sådana här skönheter...

...och en "blå hörna" som stärker mig i tron på våren...

Här slår jag mig ner i vårsolens sken i väntan på trevligt sällskap som snart ska dyka upp...

Alla bilder från liten stadsvandring i Simrishamn fredag 26 mars 2021


1 kommentar:

  1. Det är en underbar blogg! Min man och jag tycker mycket om att läsa den. Med vänliga hälsningar och god påsk från Frankrike.

    Dana och Alexander.

    SvaraRadera