söndag 5 april 2020

Utflykter kring Torups bokskog

...Bara kyrkby, Torup, Hyby och Jättegraven
Den fantastiska 1500-talsborgen i Torup - det finns även mycket annat intressant och spännande i grannskapet...

Jag cyklar ut ur stan längs cykelbanan som följer banvallen för den gamla järnvägen mellan Malmö och Genarp (och Bara med bibana till dansebanan i bokskogen)...

Jag närmar mig tätorten Bara som bara växer och växer - här nya villaområden...

Vissa delar börjar rentav få stadskaraktär...

Här har vi Skåneleden som också leder upp till bokskogen...

Påskfärger i Bara - jag fortsätter österut. För länge sen låg här en liten bondby som hette Värby. Den försvann dock i början av 1800-talet. Men varifrån kommer då namnet Bara?

Där har vi ju vägen och cykelbanan upp till Torup - jag ska ta den sen, men nu måste jag först utforska det här med Bara...

En bit öster om tätorten Bara kan man blicka norrut och få syn på det här...

Det är ju Bara kyrkby, det vill säga den ursprungliga byn med namnet Bara som gav namn åt både socknen och häradet (och den nutida tätorten)...

Jag kommer in i byn, träffar flera människor som hälsar glatt...

Jag börjar med en titt på kyrkan uppe på höjden...

...där man har en magnifik utsikt över det omgivande landskapet...

Kyrkan uppfördes i slutet av 1100-talet och helgades åt Jungfru Maria - ursprungligen var det en romansk kyrka, senare har den blivit till- och ombyggd...

Jag får tillfälle att ta mig en titt på interiören...

Äldst bland inventarierna är dopfunten - nu tillbaka efter många år på historiska muséet i Stockholm (den upphittades, dels som blomsterkärl på Torups slott och dels inmurad i kyrkoväggen)...

Altartavlan är från början av 1800-talet...

I byns västra delar...

...hittar jag en grupp av tidigare dagsverkstorp...

Intressanta hus av speciell typ...

Stora delar av Bara socken har legat under Torup och har säkert drag av den äldre bebyggelse som var vanlig på godset under första halvan av 1800-talet...

De moderna villamattorna är inte långt borta...

Nästa etappmål blir Torups slott - en av Skånes bäst bevarade 1500-talsborgar...

...där jag slår mig ner i slottsträdgården för att äta min medhavda matsäck och njuta av utsikten...

Lekstugan med pannkakskök där slottets flickor fick lov att leka husliga dygder...

Liten kryddträdgård...

Slottet betraktat från nordväst...

...från sydöst...

...och från nordöst...

Passerar dammen med jaktpaviljongen för att få mig en kopp kaffe på caféet vid friluftsgården...

Stärkt efter fika styr jag in på Hyby Grindväg genom bokskogen...

...där vitsippor nu täcker marken...

Passerar gammal bebyggelse och knotiga träd...

...ett korsvirkestorp...

Efter skogen öppnar sig ängarna vid backlandskapet...

Utsikten mot Klågerups by och vidare mot Lundaslätten...

Vägen fortsätter österut mot Hyby...

...där den nya kyrkan reser sig...

...mot himlen som en katedral (märkligt nog med tornet i öster)...

Intrycket av katedral förstärks när man kommer in i kyrkan...

På väg nedför Hyby kyrkväg...

På höger sida den gamla prästgården...

Rakt fram kommer man in till...

...Hyby gamla kyrka (som är en rest av den ursprungliga 1100-talskyrkan)...

Hyby gods ligger strax intill...

...med äldre ekonomibyggnader...

...och en ståtlig storkpelare - förmodligen det enda arkitektritade storkboet i Skåne...

Mangårdsbyggnaden på godset...

...här från trädgårdssidan...

Vägen tillbaka rullar jag mest nedförsbacke längs Flängevadsvägen mot Malmövägen i norr...

Jag stannar till vid Prästastenarna vid sockengränsen. Här planterades 1790 några träd för att ge skugga åt prästerna från Bara och Hyby när de träffades och pratade här - den större stenen minner om det...

På den mindre stenen står texten: "HUGG ICKE NIDING HANDEN SKALL WISNA". Träden försvann så småningom, men det berättas att många var rädda för texten...

Färden går vidare på Flängevadsvägen - på åsen syns en gravkulle...

Där Flängevadsvägen möter Malmövägen finns en samling av fornminnen. På västra sidan om Flängevadsvägen finns en rund kulle 17 meter i diameter - den kallas Mångelsten och har tolkats som både domarring och som resterna av en dös...

Blickar man längs Malmövägen österut i riktning mot Klågerup så ser man...

...på vänster sida Rövarebacken som är en gravhög från bronsålder, 29 m i diameter och 4 m hög. På toppen av högen finns en fördjupning där rövare, enligt sägnen, ska ha hållit sig gömda för att inte synas från vägen...

På höger sida om vägen finns Jättegraven...

...som är en gånggrift i hög från bondestenålder - här närmast det som var ingången (som alltid finns i öster)...

Ett av takblocken har ramlat ner i gravkammaren (det bör ha funnits åtminstone ytterligare två takblock, men de finns väl någonstans i trakten i någon grund till en bro, en kyrka, en gård eller borg)...

Härliga trakter, tänker jag och blickar västerut - Bara ligger bara några minuters cykelväg bort och det är dags för mig att tänka på återfärden...

Bilderna från en cykeltur i Bara och Hyby socknar i gamla Bara härad fredagen den 27 mars 2020


6 kommentarer:

  1. Så fina bilder och informativ text. Nu blir jag sugen på att resa till Skåne igen.
    Det får tyvärr vänta lite nu i Coronatider. Då jag är lite förkyld.

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar utfärd. Så trevligt tur, med fina bilder. Ett varmt tack!

    SvaraRadera
  3. Vilken fin kulturell utflykt hade passat på biblioteket i Svedalarummet.
    Hade gärna sett flera över hela kommunen/Stefan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Stefan för trevlig respons! Jo, det lär blir fler utflykter i kommunen. Fina och intressanta trakter...

      Radera