fredag 10 april 2020

En utflykt i Arrie socken

...Gavelsbjer, Arrie by och sjö
Utsikt från Gavelsbjer mot Arrie sjö...

Låt oss ta det från början - redan när jag kommer ut ur Oxie och ner på Törringevägen kan jag skåda några av moränkullarna från istiden i landskapet...

Gavelsbjer skiljer ut sig redan på avstånd...

Jag närmar mig på Gavelsbjersvägen...

Gavelsbjer reser sig brant upp tjugofem meter över det omgivande jordbrukslandskapet...

En imponerande kulle som bildades under istidens avsmältning...

I dag skyddad som naturreservat...

Uppifrån kullen har man fin utsikt - här i riktning längs Gavelsbjersvägen mot det kuperade landskapet i nordöst...

Vy mot Oxie som inte ligger långt bort...

Jag zoomar in Hyllie varifrån jag tog tåget till Oxie...

Uppe på kullen är det som en liten platå - här vy mot väster där Öresund anas i fjärran. Mitt besök var lite för tidigt för blomningen på kullen, men den som kommer hit framöver under våren kan snart se fram emot både backsippor och gullvivor - under sommaren blommar praktnejlikan här...

Strax nedanför kullen ligger en vacker gård...

...och i sydväst ser man Arrie by...

I öster har man fin utsikt mot Arriesjön. Efter lunch med medhavd matsäck i den varma och vindskyddade östsidan beger jag mig till...

...Arrie by på andra sidan Landsvägen (väg 101)...

Här ser jag skolan i byn...

...och kyrkan och prästgården...

Kyrkan i Arrie står mitt i byn - den invigdes 1890 och ersatte då en äldre kyrka från tidig medeltid...

Kyrkan betraktad från öster...

Intill kyrkan finns boningslängan till före detta prästgården...

Åtskilliga fina gatuhus såg jag i byn...

Fin är också gården Katrinelund...

Vad har vi nu här då?

Jo, inget mindre än Madame Marzipan...

Boningshuset till Gamlegård...

Strax intill finner jag före detta Ida Trulssons gård, numera galleri...

På hörnan vid järnvägen den före detta lanthandeln i byn som även varit café och kulturhus...

Då har jag redan passerat över järnvägen (i bakgrunden Ida Trulssons gård)...

Järnvägen mellan Malmö och Trelleborg där persontrafiken återupptagits sen några år tillbaka...

Den gamla järnvägsstationen, numera privatägd...

Mitt intryck är att Arrie är en trivsam, rofylld och pittoresk by...

Jag gör också ett besök vid utsiktsplatsen mot Arriesjön...

Området runt sjön är ett omtyckt strövområde...

Sjön har bildats genom att tidigare grustag blivit vattenfyllda - många hus i Malmö har byggts med kalksandsten från Arrie, senare övergick man till att bryta naturgrus...

Gavelsbjer betraktad från öster...

På väg upp mot Landsvägen för att ta Gavelsbjersvägen tillbaka...

Vid andra sidan sjön står en fabriksbyggnad kvar sen grustagets tid...

Jag tar en titt vid sjöns norra ände...

Utsikt uppifrån strövstigen...

Bilderna från en cykeltur i gamla Arrie socken onsdagen den 25 mars 2020


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar