lördag 11 april 2020

Promenader i Västra hamnen

...fina stråk i Parkernas stad
Jag börjar vandringen vid Dockan (lite konstigt att tänka sig att vi byggde fartyg här en gång och att jag själv körde byggnadskran)...

Lilla Varvsgatan västerut...

Kommer fram till Varvsparken...

Kul grejer för barnen här...

...och man kan gå på upptäcktsfärd...

...på märkliga broar...

Jag har flyttat mig längst upp i norr vid havet...

...där man har utsikt mot hamnen...

...och rakt ut mot en liten fyr...

Från kullen blickar man ned mot Scania-stigen...

...och längs åsen västerut mot Öresund...

I Scaniaparken finns ljudkullarna där man vissa tider kan lyssna på musik som strömmar ut från fyra olika håll...

I Scaniaparken finns också...

...Malmö Beach Arena...

Vi kommer strax fram till Scaniabadet...

Jag följer liten kanal från havet och inåt...

Vart tar den vägen?

Genom hålet i väggen...

...kommer man in i en ny värld...

Tillbakablick...

Jag förlorar mig i de små trädgårdarnas blomsterprakt...

Fortsätter vandringen längs kanalstråket...

Här kan man ta igen sig om man behöver vila...

Kanalstråket vidare söderut - till vänster Ankarparken...

Tillbakablick...

Vy mot småbåtshamnen...

Ut på piren...

Utsikten längs Sundspromenaden...

...som jag nu går norrut...

Vy från utsiktsplatsen mot Daniaparken...

...och det glittrande vattnet med funkishusen i Ribersborg i bakgrunden...

I Daniaparken kan man slå sig ner och njuta av solskenet...

...och blomsterprakten...

...och se fram mot den ljuvliga sommaren...

Bilderna från promenad i Västra hamnen tisdag 7 april 2020


1 kommentar:

  1. Fantastiskt, nya delar som jag ännu inte sett mycket av. Blir nästa gång......

    SvaraRadera