onsdag 1 april 2020

En tur i Burlövs socken

...gamla kyrkbyn mitt i storstadsområdet
Kronetorps mölla från 1841 syns vida omkring - men Burlövs by och socken är äldre än så...

Jag kommer in i Burlövs gamla socken söderifrån på Segevägen - här ser man Sege å (sockengränsen) vid Valdemarsro. Socknens område motsvarar nuvarande Burlövs kommun, landets näst minsta kommun...

I vägkanten blommar tussilagon...

Strax norr om Sege å ser man Sege station vid den sen länge nerlagda Simrishamnsbanan. Här låg i äldre tider den ursprungliga bondbyn Arlöv som sen försvann och återuppstod som ett annat sorts samhälle längre norrut...

Vid Sege station växte istället fram en liten by som nu kallas Sege by...

Här fanns förr bland annat ett bryggeri vars byggnader fortfarande står kvar...

Jag rör mig norrut längs en väg som förr var fägata - här leddes djuren morgon och kväll till och från betesmarken...

Arlövsgården bildades genom uppköp och sammanslagning av gårdar som flyttades ut från Arlövs by under skiftesreformerna - här gårdens mangårdsbyggnad...

Gårdens vackra stallbyggnader ritades av Malmöarkitekten Alfred Arwidius...

Nu går cykelfärden österut på Turelundsvägen genom socknens jordbrukslandskap...

Passerar Killehög, resterna av en gravhög från bronsålder - i äldre tider lär det ha legat tre högar här...

Jag svänger in på Dalbyvägen som går över E6:an...

På höger sida skådar jag kyrkan i Burlövs by...

...och snart kan jag ta Gamla Kyrkvägen sista biten...

Burlövs kyrka är ursprungligen från tidig medeltid, långhuset är från 1100-talet och tornets nedre del från 1200-talet - tillbyggnader har skett senare på södra och norra sidan...

Det är öppet i kyrkan och jag träder in för att få en titt...

Dopfunten är från 1200-tal...

...den praktfulla altaruppsatsen från 1598 med målade bilder från 1773...

...och predikstolen som är från omkring 1600...

Invid kyrkan står den långa, vitkalkade och halmtäckta gamla prästgården från 1773...

Gården är idag Bara härads hembygdsförenings museum...

Vårblomning i prästgårdens trädgård...

Mitt emot kyrkan finns gården som var det gamla prästlönebostället...

Ytterligare en gård ser jag - det står Agriborg på huset...

Agriborgsvägen leder västerut till Burlövs egnahem - här befinner jag mig på en femtio meter bred ekodukt på bron över E6 (växtligheten på båda sidor gör att man lätt tror sig vara någon annanstans, men under passerar bilarna på en motorväg)...

Tillbakablick mot området som kallas Burlövs egnahem - de ursprungliga villorna från 1920-talet döljs av nyare hus. Jag är på väg mot sydväst...

...för att titta närmare på Kronetorps mölla...

Bredvid möllan finns en ättehög, en gravkulle från bronsålder kallad Möllehögen eller Darrhög...

Kronetorps mölla malde ända fram till 1961 och var därmed en av de sista möllorna som var i bruk i Skåne...

Gammal kvarnsten till beskådande...

Utsikt från ättehögen in mot Arlöv som växt till den största tätorten i kommunen...

Nedanför går landets första motorväg, den mellan Malmö och Lund...

Möllan på höjden syns bra från motorvägen och vida omkring och den minner om tider som var - ett kulturhistoriskt minne som nu ägs och förvaltas av Burlövs kommun...

Jag följer Dalbyvägen in mot centrala Arlöv - här byggs nytt...

...men ännu syns spåren av en äldre epok...

Möllerstedtska huset - ett exempel på tegelarkitekturen under den expansion som följde med järnvägen...

Korsningen Dalbyvägen-Lundavägen...

Inte långt där ifrån ser man Medborgarhuset i Burlövs kommun...

Jämte järnvägen var sockerfabriken det som drev Arlövs expansion - nu är den epoken över...

Kvar står Kalinan, det enda huset som fanns på platsen för nuvarande centrala Arlöv för tvåhundra år sen - det var då ett värdshus vid landsvägen mellan Malmö och Lund, idag är det förskola...

...och strax intill rinner fortfarande Lilla Sege å - den var faktiskt först på plats här...

Bilderna från en cykeltur i gamla Burlöv socken lördagen den 21 mars 2020


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar