söndag 2 februari 2020

Södra Sallerup

...en urgammal liten kyrkby i Malmö
Kyrkan i byn Södra Sallerup är från 1100-talet och Malmös äldsta kyrka (tillsammans med Oxie kyrka som kan vara jämngammal) - men byn Södra Sallerup är äldre än kyrkan och har rötter tillbaka i forntiden...

Jag kommer från Hohög i Husie och styr in på cykelbanan som följer banvallen efter järnvägen som gick vidare till Bara och Genarp - här rullade en gång Malmöbornas utflyktståg till bokskogen i Torup...

Passerar över Yttre Ringvägen, här vyn norrut. Passerade precis en informationsskylt som bl a upplyste om att vid arkeologiska undersökningar inför bygget av Ringvägen så hittade man vid Södra Sallerup en femtio meter lång, stensatt, väg från bronsåldern (den avsatte förstås inte samma avtryck i miljön som dagens vägar)...

På andra sidan skymtar jag snart den fyrlängade Wowragården nedanför till vänster...

...och snart syns även Södra Sallerups kyrka genom snåren...

På höger sida det kuperade landskapet i den forna Södra Sallerups socken - kyrkbyn ligger nu i gränslandet mellan stadsbebyggelsen och jordbruksbygden utanför...

Från cykelstigen svänger jag vänster in på Fårabäcksvägen som leder in till byn...

På höger sida skymtar den gamla prästgården inne i den omgivande trädgården...

Kommer fram till korsningen med Klågerupsvägen - kyrkan rakt fram...

In till höger ser jag Sallerups prästgård från 1882...

Mot byns östra ände syns en av gårdarna i byn...

Jag svänger istället åt andra hållet, västerut, och passerar då den före detta klockarebostaden...

...och ser snart på motsatta sidan av vägen Wowragården som uppfördes kring sekelskiftet 1700...

En riktig skånsk kringbyggd, fyrlängad gård...

Gården ägs av Malmö stad och förvaltas av Malmö muséer som också har en stor samling jordbruksredskap på gården...

Gården har fått namn efter Konstantin von Wowern som ägde gården i slutet av 1800-talet - enligt uppgift bor två familjer på gården idag...

Nu tar jag mig rakt över Klågerupsvägen och styr sen in på Sallerups byväg...

...där jag upptäcker en annan korsvirkesgård - jag skulle tro att det är den som bär namnet Annedal...

...och vars dåvarande brukare, Nils Jeppsson, som 1909 lät uppföra detta tegelhus, Villa Framnäs, intill gården...

Byvägen fortsätter ned framför kyrkan...

Kyrkan byggdes ursprungligen i romansk stil på 1100-talet, på 1200-talet restes tornet och på 1800-talet blev det en stor ombyggnad då korsarmarna tillkom...

När jag gick runt på kyrkogården fick jag syn på denna lilla oansenliga gravplatta - här vilar en för mig helt okänd poet (jag googlade och det ska tydligen finnas en samling med dikter)...

När jag kommer förbi senare är kyrkan öppen och jag passar på att ta en titt på interiören...

Altarskåpet som är utfört av konstnären Hugo Gehlin 1931...

Särskilt fäste jag mig vid denna raritet, en snidad och målad åttakantig dopfunt av ek från 1600-talets första hälft...

Jag tar Särslövsvägen norrut och passerar Ängdala gård som lockar med egen honung...

Mitt mål är Sallerupsdammen som är en populär fiskedamm...

Liksom flera andra dammar i närheten rör det sig om vattenfyllda dagbrott där man förr bedrev brytning av krita...

En bit norr om dammen har man funnit lämningar av mer än tusen flintgruvor och gropar där man under stenåldern bröt flintsten av hög kvalité under tusentals år (genom byteshandel spreds den över stora delar av Norden)...

Föga bekymrar det änderna som korsar dammen i en prydlig rad...

Stigen som leder runt dammen...

Inte alltför långt bort staden som strävar allt högre mot himlen och längre ut i landskapet...

...men än kan man leva jordnära här och känna friden i det öppna landskapet...

Bilderna från en utflykt till Södra Sallerup lördagen den 25 januari 2020. Södra Sallerup var förr en socken i Oxie härad. Byn inkorporerades  1952 med Malmö stad.


1 kommentar:

  1. Åh så jag saknar cykelturerna ut från stan till det omkringliggande landskapet i Skåne den tiden jag bodde i Malmö. Oftast på söndagarna kunde jag cykla långa sträckor. Och bokskogen just när lövsprickningen var som ivrigast med det fina ljuset under trädens kronor. Förbi Södra Sallerup cyklade jag många gånger. Till våren funderar jag på att besöka min kusin i Agusa och där göra dagslånga cykelturer under några dagar. Så fint landskap även där.
    Tack för en fin och intressant blogg som jag hittade i höstas!

    SvaraRadera