söndag 16 februari 2020

Färder längs Sege å, del 3

...Sege å forsar och brusar
Det trodde man kanske inte, men jag hittade två forsar på min färd längs ån den här gången...

Vi tar det från början. Sist jag såg ån var vid Nordanå. Nu är jag på väg där ifrån åt nordöst längs Trelleborgsvägen (en mindre och kortare lokal väg som kallas så här). Här får jag syn på en bit räls från gamla Malmö-Simrishamnsbanan som ligger kvar - i bakgrunden Görslövs kyrka...

På höger sida syns något som kan vara bronsåldershögen Görshög - bakom högen rinner Sege å...

Kyrkovägen upp mot Görslöv...

...där jag beskådar kyrkan från Oscar II:s tid...

Utsikt från kyrkogården. Nedanför först den gamla järnvägen som sträckte sig mot Dalby och vidare. Bortom spåret slingrar sig Sege å fram genom landskapet...

Hus och gårdar i Görslöv...

Jag hittar en liten genväg mot Djurslöv, en genväg som längre fram förvandlas till en lerig vallfartsstig...

Nu är jag "back on track", höll jag på att säga, men i varje fall på en rejäl grusväg - tillbakablick mot kyrkan i Görslöv...

Här sträcker sig spåret österut mot Djurslöv...

Vägen går bredvid in mot samhället...

Kommer fram till Djurslövs Brygghus...

...där det nu verkar finnas ett hotell...

Den gamla järnvägsstationen finns kvar, numera privatbostad...

Vid Djurslövsvägen finns en rad fina hus från järnvägsepoken...

Bredvid vägen finner jag både Sege å och våren...

Villa Segeholm - ån lämnar sina avtryck både här och där...

Nu rinner ån under vägen och delar bebyggelsen...

Ån utgjorde också häradsgräns mellan Bara och Oxie härader...

...och vägen byter namn...

Gård i Särslöv...

Kanske har det varit skola här...

Kyrkan i Särslöv...

Nu bär det av söderut längs Särslövsvägen - Sege å gör en sväng ut på vänster sida, min tanke är att stöta på den snart igen...

...och där kan jag se den slingra sig...

Lite närkontakt med ån - snart ska jag möta den igen på en speciell plats...

...nämligen här vid bron i Lilla Mölleberga...

Här kan man se den vanligtvis långsamt flytande Sege å forsa och brusa...

Sege å visar temperament i Lilla Mölleberga...

Då är det inte så konstigt att det finns en gammal vattenkvarn här...

Än en gång - Sege å forsar fram...

Den vackra kvarngården...

På andra sidan bron flyter Sege å stilla...

...och tamgässen trivs i solskenet...

Nu styr jag ut i landskapet mot backarna söder om byn...

...och kan snart blicka tillbaka på den här utsikten...

Vyn åt andra hållet, mot söder...

Den feta myllan - jag är på väg till...

...den lilla byn Bjärshög...

...där krokusar blommar i vägkanten...

...och kyrkan reser sig högt mot den blå skyn...

Efter att ha ätit min medhavda lunch lämnar jag den lilla idylliska byn...

...och rullar vidare söderut längs pilealléerna...

Jag styr in till höger, vad är nu detta?

Inget mindre än den forna Bjärshögs station...

Vacker och väl bevarad - här rullade förr tågen mellan Malmö och Genarp via Bara (det var här som utflyktstågen gick från Malmö till bokskogen förr i tiden)...

Idag är det cykelbana här mellan Malmö och Bara (och där ifrån kan man fortsätta till bokskogen)...

...och vid den här bron ser vi åter igen Sege å...

Jag cyklar västerut på banan, till höger skymtar Sege å mellan träden...

Passerar Kölnans fritidsby...

Jag svänger söderut in på Fårabäcksvägen...

När vägen delar sig tar jag Ebbarpsvägen - men vad är detta som strax dyker upp?

Detta är en historisk byggnad, skola och lärarbostad som var barndomshem för August Palm, den socialdemokratiske pionjären...

Vägen går vidare söderut, Almåsa fritidsby till vänster...

Söder om fritidsbyn ser man Sege å på nytt slingra sig genom slätten...

Stallarna vid Skabersjö Gods - jag tog Skabersjövägen och sen slottsvägen under E65...

En liten titt på Skabersjö slott...

Sen följer jag en liten väg en dryg kilometer västerut och hittar Sege Å-dammen...

...som är stor som en liten sjö...

...och här kan man se den imponerande Laxtrappan...

Jag hörde ljudet från forsen redan på långt håll...

En vacker trakt, tycker jag...

...som en liten dalgång...

På bron vid Hyltarpsvägen, en bit söderut, där ån rinner upp i sänkan nedanför den lilla kyrkan i Törringe, tar jag farväl av Sege å för den här gången...

Bilderna från en cykelfärd längs Sege å fredag 14 februari 2019. Jag cyklade sen till stationen i Oxie där jag tog cykeln med på tåget till Malmö. Hela cykelfärden, från Malmö till Oxie uppskattade jag till ungefär 25 kilometer.

Se också de två första avsnitten av färden längs Sege å:

Våra rötter vid Sege å

Nya färder längs Sege å


10 kommentarer:

  1. Fin sammanfattning om en cykeltur längst med Segeå,en gång i tiden Sveriges vagga.

    SvaraRadera
  2. Härlig, har cyklat här många gånger men aldrig båt på å!

    SvaraRadera
  3. Så mycket vackert jag passerar, ibland utan att ta tid och utforska. Tack för alla fina rundor. Jag är född i Köpingebro och så småningom kom jag tillbaks till Skåne som tonåring. Gifte mig i Malmö och vi flyttade sendan till Hjo och återvänder ofta till Skåne,gärna med husbil nu när vi är äldre.

    SvaraRadera
  4. Många fina bilder och härligt att följa dig.

    SvaraRadera
  5. Anne-Marie Jägerskog20 februari 2022 kl. 09:51

    Tack för resan.
    Drar i längtanstrådarna hos en skånska i förskingringen.

    SvaraRadera
  6. Underbart att återse det som var min hemtrakt mellan 1991 och till februari 2020 då jag flyttade till Åkersberga och trivs jättebra men jag saknar mina cykelturer från mitt hem på Östra Stationsgatan till alla de omgivande byarna, så det var väldigt fint att få se dina bilder och minnas mina egna cykling ar där!

    SvaraRadera
  7. Cykelfärden gick genom gården där jag är uppvuxen. På den leriga vägen från Görslövs kyrka ner till utfarten mitt emot hotellet på Djurslövsvägen. På 1930-40 talen hade vägarna inga namn. Vi gick eller cyklade den vägen till skolan nedanför kyrkan, Trelleborgsvägen heter det nu. Just korset ligger skolan. Är nu 90 år och bor i Åkersberga.

    SvaraRadera
  8. Segeån gick åt söder runt våra ägor. Där fiskade vi abborrar. Hade även en badplats med "hopbrygga". Simrishamnsbanan strök nära gården genom våra ägor. Den återupprustades för ett 20-tal år sedan till Staffanstorp, med ny signalutrustning som stod där ock blinkade några år. Nu har den förfallit igen men borde kunna vara lämpligt för jobbresor till Malmö.

    SvaraRadera