söndag 9 februari 2020

Husie socken

...med Husie, Kvarnby och Östra Skrävlinge
Husie är idag ett distrikt i östra Malmö och kan för en besökare framstå som helt oöverskådligt - jag ville skaffa mig en bättre överblick och backa det historiska bandet. Det hela börjar med Husie socken som ingick i Oxie härad och 1935 uppgick i Malmö stad...

Jag cyklar Klågerupsvägen fram och passerar Husieskolan från 1924 - då är vi redan långt fram i tiden och den nutida bebyggelsen har börjat växa fram som en förort till Malmö...

 I jakten på historien svänger jag in på Husie kyrkoväg söderut...

På höger sida ser jag snart en skylt av vilken man kan förstå vad som hänt med gamla Lv4, luftvärnsregementet som låg här tidigare...

De gamla kasernbyggnaderna används idag till skol- och idrottsverksamheter...

Passerar över Risebergabäcken (även kallad Husiebäcken eller Skrävlingebäcken) som porlar fram på sin väg mot Sege å, som den ansluter till vid platsen för gamla Bulltofta by - vi kommer att stöta på bäcken igen längre fram på resan...

Hus vid Småfolksgatan i Stenkällan, ett område med egnahem och småhus som växte fram från 1930-talet och årtiondena där efter...

Ute på kyrkovägen igen, nu öppnar sig vyerna på vänster sida - det där ser ut som någon slags utsiktsplats...

Mycket riktigt, här har vi fin utsikt mot den långsträckta Husie mosse och omgivande jordbrukslandskap...

Det finns en promenadstig runt mossen...

...och platser att sitta ner och njuta av utsikten (jag återvände hit sen och åt min medhavda lunch)...

Från utsiktsplatsen syns redan Husie kyrka...

Kyrkan betraktad från nordöst - kyrkan är byggd på 1800-talet och tornet är från 1500-talet...

Vy från sydöst - innan fanns här en romansk kyrka från tidig medeltid...

Utsikten åt väster in mot staden...

Kyrkogården mot norr - det finns även ett litet kapell...

Husen i byn ligger öster om kyrkan, Husie by var den minsta av de tre byarna i socknen - att kyrkan ändå förlades hit kan bero på det centrala läget...

I husraden zoomar jag in smidesverkstaden...

Söder om kyrkan finns Husie Boställe med diverse verksamheter...

Färden går nu vidare österut på slingrande väg...

På väg in i Kvarnby gamla by där det för länge sen fanns en kvarn och även en prästgård (den senare brann ner på 1930-talet)...

I dag finns här bland annat Kvarnby Folkhögskola...

...och Kvarnbygården (säte för Malmö Viltvårdsförening)...

Ut ur den gamla byn norrut på Kvarnbyvägen...

Utsikten västerut över åkrarna (i sänkan där framme finns Husie mosse) - till vänster Husie kyrka och i bakgrunden Malmös östra delar...

Kvarnby kritbruk (min morfar jobbade här när jag var liten) - kommer inte längre...

Plockar istället fram en bild tagen från cykelbanan (som går till Bara längs gamla järnvägsvallen)...

Här kom järnvägen Malmö-Genarp (1894-1948) och här låg Kvarnby station (den brann ner 1985)...

I dagens bostadsområde finns det sådant som minner om det förflutna - det finns även en Västra Stationsgatan...

Jag följer Råkritegatan norrut...

Ett besök i Gyllins trädgård. Den näringsrika lerjorden gav grogrund för handelsträdgårdar som Fortuna och Gyllins...

Vy från Gyllins trädgård ut mot Frillinge hög - flera andra bronsåldershögar finns i närheten...

Vy från en annan del av Gyllins trädgård...

Jag följer Risebergabäcken och här står jag på bron vid Klågerupsvägen och ser den porla...

Här hör jag den också, det rasslande ljudet från bäcken sägs vara det som Skrävlinge fått sitt namn från (vattnet skrävlade, sa man)...

Just här där bäcken skär Klågerupsvägen finns en liten rest av Östra Skrävlinge som en gång var den största byn i Husie socken...

På andra sidan bäcken ligger Bäckagårdsskolan där två av den gamla byns gårdar fanns - vid utgrävningar inför bygget av skolan gjordes många fynd från tusen år bakåt i tiden...

Östra Skrävlinge Byväg med Bygränden - en gång har elva gårdar legat här och ett stort område runt omkring kallades för Östra Skrävlinge (andra namn har nu trängt ut det gamla)...

Kvar är i varje fall en viss vägsträckning, även Bygränden är intressant eftersom den utgjorde en del av en flera tusen år gammal bronsåldersväg från Trelleborg till Lund och vidare - i sin förlängning passerar den ett vadställe över Risebergabäcken, genom dagens Gyllins trädgård och vidare norrut...

På andra sidan leder en liten stig upp från byvägen till Klågerupsvägen. Här slutar också min upptäcktsfärd i gamla Husie socken, en färd som kanske mera blir en utgångspunkt för nya turer hit - här verkar finnas mycket att utforska...

Bilderna från en cykeltur i Husie socken söndag 2 februari 2020


10 kommentarer:

  1. Härligt att få reda på lite mer. Jag brukar själv ta mig runt på och kring dessa platser med elcykel. Husie bjuder på många fina strövområde både till fots och per cykel. Tack för dina kommentarer. Björn

    SvaraRadera
  2. Det var en trevlig tur du gjort kul du delar med dig är uppväxt i Kvarnby så jag kände igen allt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fans iKvarnby en gård som hete Fridentorp ägdes av Per ock Hans Persson Köptes senare av Kronan Min mor arbeta där på 30 talet Har varit där 1 gång

      Radera
  3. Återigen levererar du underbara bilder! 🌸👌🏻🌸
    I Kvarnby sommarjobbade jag och min kompis med att plocka pioner på Gyllins handelsträdgård i mitten på sextiotalet.
    Vi cyklade från Kronetorpsgatan ut till Kvarnby t.o.r säkert under minst en månads tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingela! Och trevliga minnen du delar med dig av.

      Radera
  4. Roliga minnes bilder. Jag bodde på Almåsa och gick i Husie skola runt 60.

    SvaraRadera
  5. Hej, fantastiskt fint, tack för detta! Är relativt nyinflyttad i socknen och gläder mig åt allt nytt jag fått veta här och de vackra och välkomponerade bilderna! Hittade din sida via länk på FB. Allt gott! : )

    SvaraRadera