lördag 1 februari 2020

Kirseberg i våra hjärtan

...den lilla staden i staden
Hus och hela kvarter från den gamla arbetarförstaden Kirseberg finns fortfarande kvar - här del av husrad vid Kirsebergsgatan...

Vi tar det från början - jag kommer ut på Norra Bulltoftavägen och får detta i blickfånget...

...och tänker att till och med fängelser kunde de bygga vackra förr i världen...

Norra Bulltoftavägen västerut...

Jag viker in till vänster på Kirsebergsgatan...

Det är en fröjd att röra sig i en sån här stadsmiljö...

Tillbakablick på Kirsebergsgatan i riktning norrut...

Kirsebergsgatan fortsätter söderut på andra sidan Vattenverksvägen...

Här en blick tillbaka från Kirsebergsgatans södra ände...

Källargatan har också atmosfär - här vy från Vattenverksvägen...

Jag ska strax fortsätta norrut på Källargatan, men först...

...en avstickare in på Korngatan för att betrakta Osbergs längor, som de kallas efter byggherren - husen är från 1860-talet...

Hörnet av Kejsargatan och Sandgatan...

Sandgatan österut...

Sandgatan, södra raden...

Sandgatan nr 4...

Nu är jag ute på Källargatan igen, men här ska man inte glömma att vända sig om...

Calles plats till minne av en backabo som blev världsberömd, nämligen Calle Westergren (1895-1958) och som tog guldmedalj i brottning i tre olympiader...

...och flickan i fönstret ser levande ut...

Källargatan igen och den mynnar i...

...Norra Bulltoftavägen och nu lägger jag märke till en sak med det röda huset...

...nämligen att här funnits småskola en gång i tiden...

En bit längre fram på Norra Bulltoftavägen...

Huset på hörnan...

...till Torngatan - och varför den kallas så...

...förstår man snart när man blickar snett åt höger och ser det gamla vattentornet som blev bostäder...

Tillbakablick på husen vid Torngatan...

Passerar förbi en liten parkeringsplats med utsikt bort mot Korngatan...

Jag korsar Vattenverksvägen och följer Torngatans sträckning mot söder...

Husraden på Torngatans östra sida...

...och husen på den västra sidan...

Vy från Garnisonsparken mot vattentornet...

En titt in i Torngatan från södra änden...

Jag rör mig nu längs Södra Bulltoftavägen österut och får husen i Östergård i blickfånget...

Passerar förbi Östergård på min högra sida...

En blick in mot den färgglada gården...

Från Södra Bulltoftavägen svänger jag nu norrut in på Sandbackegatan som till en början är mest en liten gränd...

Snart vidgar sig gränden...

Vy från Sandbackegatan mot Kirsebergs kyrka...

Hus vid Sandbackegatan...

...med denna namnskylt...

Kirsebergs kyrka vid Vattenverksvägen - på grund av byggnadsstilen kanske man tror att den är väldigt gammal, men den byggdes 1927 och invigdes året efter...

Stora delar av Kirsebergs husbestånd är från 1940-talet - här Rantzowgatan...

I den här byggnaden fanns under flera årtionden Allhems förlag som tryckte veckotidningar och böcker...

Rostorps egnahemsområde, som tillkom i mitten av 20-talet, gränsar till Kirsebergsstaden...

Här växte en annan blivande världsstjärna upp, nämligen skådespelerskan Anita Ekberg - hon var dotter till Alva och Gustav Ekberg och hade sitt barndomshem på Östra Fäladsgatan 29...

I Beijers park intill lyser solen så vänligt...

...och vårtecknen ger hopp om framtiden...

Bilderna från en stadsvandring på Kirseberg onsdag 29 januari 2019


5 kommentarer:

  1. Underbara bilder från ett älskat Kirseberg! Kommer det att finnas i en bok eller ett kompendium man kan köpa?

    SvaraRadera
  2. Tack för berömmet! Jag har inga planer på en bok. Det finns dock en hel del litteratur om Kirseberg, om än den börjar bli till åren. Hör med biblioteket.

    SvaraRadera
  3. Ytterligare en underbar vandring full med vackra bilder i det vackra Kirseberg!
    Tack än en gång Ronny! 🌸🍃🌸

    SvaraRadera
  4. Tack för din uppskattning, Ingela!

    SvaraRadera
  5. Tack för många fina bilder av Kirseberg. Jag en gammal backa tjej kände igen mig

    SvaraRadera