onsdag 1 maj 2019

Vandrings-paradiset på Österlen

...Kungens Ora, Drakamöllan och Äskebjär
Många sköna vandringsleder finns det på Österlen och i Skåne - den här gången ska du få följa med på en speciell tur från Brösarp norrut genom skogar och över hedar till den fantastiska utsiktspunkten Äskebjär...

Jag stiger av bussen vid hållplatsen med namnet Brösarp, Torparebron...

På andra sidan väg 19 finns en rastplats med parkering...

Det är här jag börjar min vandring norrut på den orange-markerade Skåneleden. Första biten går genom en planterad tallskog...

...men snart kommer jag in i den skönaste bokskog med vårens första skira grönska...

...och marken fylld av vitsippor och gulsippor...

I bokskogen finns kullar och raviner som skapades av inlandsisen för länge sen...

Bokskogen i Maglehems Ora kallades tidigare Skepparps ora eller Kungens ora. Ora betyder höglänt och stenig skogsmark - området var kronopark fram till 1824...

Jag lämnar den fantastiska bokskogen bakom mig...

Skogen glesnar...

Här ser jag blommande harsyra...

...och vackra blåvioletta violer...

Efter en bit av blandad skog och snår öppnar sig något nytt...

Det är Drakamöllans naturreservat...

...som är ett kuperat hedlandskap format av seklers djurbete och ålderdomligt åkerbruk...

På sina ställen är marken översållad av styvmorsvioler...

Rester av ett urgammalt kulturlandskap...

...som resulterat i en unik sandhedsvegetation med inslag av sandstäpp, en ovanlig vegetationstyp i Sverige...

Hedarna betas idag av hästar och får för att inte växa igen - plöjning, uppodling och bränning ingår också i skötseln...

Kullarna kläs av bokskog...

Vandringsfärden går vidare längs Skåneleden...

Tillbakablick från en av kullarna...

Jag fortsätter norrut och njuter av utsikten i den behagliga naturen...

Torrt i vattenhålet, behövs regn...

Utsikten norrut - det vi skådar där framme är höjden Äskebjär, målet för vandringen...

Korsar en liten bäck som är biflöde till Julebodaån som rinner norr om Äskebjär och sen österut mot havet. Här blir det lunchpaus och liten rast under en gammal ek...

Om man följer Skåneleden bara en liten bit när den svänger västerut så ser man snart på höger sida den ingång man behöver för att komma in i Lillehems naturreservat...

Nu är vi inte längre på Skåneleden utan på Blåvingeleden (se mera information om detta och om naturreservaten sist i blogginlägget)...

Nu bär det uppför...

Redan på låg höjd kan man skåda ut över omgivningarna...

Nu syns toppen på Äskebjär...

Tillbakablick längs stigen jag gick och ut över landskapet i sydväst...

På toppen finns ett gravröse från bronsåldern. Vyn bakom är norrut och en bit nedanför här rinner Julebodaån som var gräns mellan socknarna och även gräns mellan Albo härad och Gärds härad. Det innebär att vi befinner oss i Österlens nordligaste gränstrakter (det kan också vara så att just här gick gränsen vid den lilla bäcken jag gick över - i så fall tillhörde Äskebjär Gärds härad)...

Jag vänder mig mot söder - här kan vi blicka in mot Drakamöllans naturreservat...

Uppe på Äskebjär är det öppen ljunghed med enebuskar - området har använts som betesmark och tillfälliga åkrar under mycket lång tid...

Vy mot öster - med blotta ögat kan man ana havet där borta (svårt att se på bild)...

Äskebjärs sydsluttning - här frodas vita lavar...

...och här finns den ovanliga naturtypen sandstäpp - "terrasserna", som man kan se som långa streck, uppstår när sanden sätter sig. Fram mot sommaren växer den stora sandliljan här...

Nu finns här en hel del backsippor...

...och jag hittar även några av den vita varianten...

Jag tar vägen tillbaka över Drakamöllans betesmarker (under sommaren betar islandshästar här)...

...förbi Drakamöllans B&B och ut vid väg 19 där jag tar bussen vid hållplats Maglehem, Sockenvägen...

Vandringsvägen på karta. Vandringen startar vid rastplatsen strax norr om nr 21. Skåneleden är markerad med röda prickar. Nr 49 markerar platsen för bokskogen. Nr 48 är Maglehems ora. Nr 47 är Drakamöllan och nr 46 är Äskebjär. En grov uppskattning av längden på min vandringsväg från busshållplats till busshållplats är 6,5 km. Bussturerna oräknade var jag ute ca fyra och en halv timme.

Bilderna tagna på en vandring från Brösarp, Torparebron till Äskebjär torsdag 25 april 2019

Mera information:

Drakamöllans naturreservat

Lillehems naturreservat

Blåvingeleden

Maglehems Ora


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar