lördag 14 januari 2017

En solig vinterutflykt

...till Simris by och strandängar
Denna soliga lördagsförmiddag i januari månad gjorde jag en cykelutflykt till Simris strandängar strax söder om Simrishamn

Färden gick från Simrishamn och först till Simris by dit det finns utmärkt cykelbana

Här är jag inne på den urgamla byn Simris bygata

Gamla smedjan i Simris

Vid kyrkan finner man de berömda Simrisstenarna. Vill du veta lite mera om dem och vad det står på stenarna så läs mitt inlägg om dem. Det kan du göra genom att klicka på följande länk: De märkliga runstenarna i Simris.

Kyrkan i Simris är en vacker medeltidskyrka. Vill du veta lite mera om den så titta på mitt inlägg som heter Kyrkan i Simris.

Bortom prästgården skymtar jag backen söder om byn...

...och dit beger jag mig och konstaterar att man lätt ser havet i öster här ifrån...

...liksom det österlenska landskapet i norr

Vy mot byn Simris från söder

Nu tar jag en liten väg österut som kallas Hålehöjsvägen

Den har en gång i tiden säkert gått ända ner till Simris utmarker vid strandängarna. Det gör den inte längre, men utsikten mot havet är god denna förmiddag

Jag får ta en liten omväg och alldeles invid gamla vägen mellan Simrishamn och Brantevik, vid ett stenbrott, tittar jag en stund på bilderna på Yxornas häll (klicka på länken om du vill se mitt inlägg om detta speciella och omtalade fornminne).

Så kommer jag fram till mitt mål...

...stranden vid Simris strandängar

...där jag får uppleva en...

...rofylld promenad...

...i ett underbart och soligt vinterväder. Vill du se flera bilder från detta vackra naturreservat så klicka på följande länk: Simris strandängar.

Bilderna från en utflykt i Simristrakten lördagen den 14 januari 2017


Bloggar om vinter, simrishamn


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar