fredag 27 januari 2017

Bragestenarna i Gislöv

...en liten och ovanlig hällristning
Bragestenarna hittar man strax söder om Gislöv på Österlen

Där vägen delar sig svänger man in till vänster på en mindre väg som passerar mellan två gravhögar, varav den ena blivit ett odlingsröse och den andra använts för att bygga en så kallad "brydestua".

Bredvid stenröset hittar man två mindre stenhällar med ristningar från bronsålder. Det ovanliga är läget. Hällar med ristningar brukar luta åt söder eller sydöst, den här ligger på "fel" sida av backen. Fast å andra sidan så öppnar det för möjligheter att hitta fler hällristningar som inte är typiska.

Det finns en informationstavla på platsen...

...som är fullt läsbar. Det är sånt som jag uppskattar (att man underhåller och uppdaterar på den här typen av kulturarv).

Ristningarna är påverkade av väder och vind och av människor och sägs vara svåra att se i dagsljus (man rekommenderar besök i skymningen). Här lyckades jag dock fånga ett skepp på den lilla stenen.

På den stora stenen fann jag ett stort solkors...

...och ett antal så kallade skålgropar

Ännu ett skepp tycker jag mig se här. Kanske ska göra ett besök i solnedgången vid tillfälle?

I klart väder lär man kunna se havet här ifrån

Bilderna från en cykeltur på Österlen i januari 2017


Bloggar om historia, österlen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar