torsdag 13 oktober 2016

Stadsparken i Lund

...en färgrik oas i höstens tid
Jag var här en solig och vindstilla dag i slutet av oktober 2015

Från tågstationen tog jag vägen via Nygatan...

...och kom rakt in i den färgsprakande Stadsparken

Precis vad jag behövde...

...glada och uppiggande färger

Från trädens skugga blickar jag ut i den soldränkta del av parken som kallas Franska parken

Strax intill står Pomona staty...

...fruktens och trädgårdarnas gudinna i den romerska mytologin

Gamla musikpaviljongen med lyra på taket

Än blommar rosorna i parken

 Franska parken från motsatt håll

Jag fortsätter vandringen...

...och tar en titt på denna klättervägg, men bestämmer mig för att testa den en annan gång.

Det blir istället ett stillsamt betraktande...

...av den rogivande dammen

...där jag får sällskap av denna orädda svan

Kastanjeträd i höstskrud

Genom parken går Högevall, rester av stadens försvarsverk. Jag avslutar mitt avkopplande besök med en promenad längs vallen...

...för att sen äta lunch på Restaurang Stadsparken, som man finner på andra sidan av den här café-byggnaden.

Wikipedia om stadsparken

Lund om stadsparken

Stadsparken på Facebook


Bloggar om höst, lund


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar