lördag 24 september 2016

Spillepengens okända natur i Malmö

...rapport från en soptipp
En fantastisk utsikt över bevarade strandängar och skyddade fågelvatten. Inte okänt för alla, men för många. Här får du en rapport i bild och text från ett fritidsområde värt att uppleva.

Min cykelfärd startar vid Centralstationen och här blickar jag tillbaka efter att ha kommit en liten bit på väg längs kanalen.

Bron över spårdjungeln...

...in på cykelbanan längs Västkustvägen. Den är inte så kul i början, men efter ett tag separeras den mera från biltrafiken.

Passerar under bron i rondellen vid Segeå...

...och snart är jag framme vid målet

...där jag orienterar mig om vad som numera finns i denna gamla soptipp som förvandlats till fritidsområde.

Inte mycket som påminner om en soptipp här...

...eller här

Uppe på utsiktsplatsen hittar jag ett perfekt bord där jag kan äta min medhavda matsäck

I väster syns avfallsupplag, oljehamn, sundet och långt borta Köpenhamn

I öster har vi husen i Arlöv

Men rakt framför mig norrut har jag den vidunderliga utsikten mot Lommabukten och innanför strandkanten först Tågarps hed och längre bort Alnarps fälad. Här rinner också Kalinabäcken ut i havet.

Strandängarna har betats sen bronsålder och använts av byarna i närheten som utmarker under årtusenden.

En mångfald av växter och djur frodas i naturreservatet strax norr om Spillepengen.

Jag skulle vilja påstå att det är en lisa för själen bara att vistas här.

På informationstavlorna får man veta mycket om strandängarnas historia, växter och djur. Inte minst för fågelskådare är det här ett paradis.

Cyklar hemåt längs Västkustvägen, beskådar denna fantastiska byggnad i funkisstil, men framför allt har jag kvar bilderna av Lommabuktens fågelliv och de underbara strandängarna på näthinnan.

Så här ser jag det för mitt inre öga...

Bilder från en cykelfärd till Spillepengen onsdag 21 september 2016. Det går också att åka buss dit, inte ända fram, sista biten får man gå (använd Skånetrafikens söktjänst). Med bil går det att köra ända upp till utsiktsplatsen.

Wikipedia om Spillepengen

Sydsvenskan: Spillepengen som blev skitspiss

Lokaltidningen: Nytt naturreservat vid Spillepengen

Burlövs kommun: Tågarps hed och Spillepengen


Bloggar om natur, öresund


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar