lördag 10 september 2016

Den försvunna staden Wæ

...en gång ett betydande skånskt centrum
En gång Skånes fjärde största stad med kloster och troligen kungsgård, med kvarnar och järnhantering samt berömt för sina silversmeder. Vä omnämndes som stad på 1250-talet, men kan ha fått sina stadsrättigheter tidigare. Kontinuerlig bebyggelse har funnits under tvåtusen år och själva namnet Vä betyder "helig plats" eller kultplats.

Jag närmar mig från norr längs Kung Valdemars väg. Jag är på jakt efter spåren av det förflutna. Där framme ska finnas det som en gång var stadens torg...

Här, framför kyrkan, vid denna vägkorsning, ska den medeltida stadens torg ha funnits och ännu på kartor från 1700-talet benämns detta som "torget". Jag har läst att det ska ha stått ett rådhus vid detta torg och att man hittat rådhusets källare...

Och minsann... lite tur har jag. Rådhusets källare finns under nuvarande församlingshemmet, som ligger just vid "torget". Jag stöter på en hjälpsam anställd på hemmet som har vänligheten att visa mig rådhuskällaren. Den används nu som andaktsrum. Totalt finns ett trettiotal stenkällare av medeltida ursprung bevarade under jord i Vä.

Det är fyrahundra år sen Vä upphörde som stad och förvandlades till en bondby, men en sak har bevarats till stor del i ursprungligt skick och det är kyrkan från början av 1100-talet. Den byggdes som en mindre kopia av domkyrkan i Lund och hade från början två torn i väster (det nuvarande tornet i söder tillkom senare)

I församlingshemmet såg jag denna fantastiska bildbonad på en vägg (tillverkad av en teckningslärare och hans elever) som speglar medeltidsstaden Vä under dess storhetstid. Som synes har Sankta Mariakyrkan i Vä två torn precis som domkyrkan i Lund...

Bild från kyrkans interiör. Målningarna i kor och absid är från 1100-talets slut och "utgör troligen den största sammanhängande svit av romanskt måleri norr om alperna", skriver Svenska kyrkan.

Stora delar av det medeltida gatunätet är bevarat och flera gator bär danska kungars namn

Längs kyrkogården löper Eskils gata...

...med bevarad kullersten från den tid då Vä var en stad

Utsikt från Eskils gata

Jag tar mig också en titt på de ruiner som finns kvar i Vä, följer Kung Valdemars gata söderut och ser resterna av det så kallade Helgeandshuset som fungerade som sjukhus och fattighus. Det brändes 1569 då hertig Karl (son till Gustav Vasa och senare Karl IX) anföll Vä.

Jag beser också den mera kända ruinen efter Sankta Gertruds kapell. Det uppfördes på 1400-talet. När det lades i ruiner vet man inte, men det är möjligt att det skedde när den svenske kungen Gustav Adolf anföll och brände Vä 1612.

Efter den händelsen bestämde den danske kungen Christian IV att inte återuppbygga Vä utan istället grunda en ny och bättre befäst stad, Kristianstad. Invånarna i Vä fick 1614 flytta till Kristianstad och Vä blev en bondby. Ovan bild från Bastion Konungen i fästningsstaden Kristianstad.

Bilderna från ett besök i Vä onsdagen den 31 augusti 2016. Jag tog tåget från Malmö till Kristianstad och bytte där till lokalbuss 2 mot Vä. Steg av vid hållplatsen som heter Kung Valdemars väg och promenerade sista biten längs just den gatan.

Wikipedia om Vä

Kommunen om Vä

Länsstyrelsen om Vä

Se också:

Skånska Resor: Sankta Maria kyrka i Vä

Skånska Resor: Sankta Gertruds kapellruin i Vä


Bloggar om historia, skåne


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar