tisdag 2 augusti 2016

Vandring i Norrvikens Trädgårdar

...paradis för blomsterälskare
Villa Abelin med Barockträdgården i förgrunden

Fiskgjusemonumentet med Laholmsbukten i bakgrunden

Jag går in bland de höga cypresserna för att känna stämningen

Utsikt från Orangeriet restaurang

Utsikt från terrassen där man kan sitta och fika

En blick ner mot japanska trädgården

Renässansträdgården

Orientaliska templet

Vy från orientaliska terrassen mot Laholmsbukten

Utsikt från lilla templet

Vy från templet ned mot japanska trädgården

Del av japanska trädgården lite från ovan

Liten gullig skulptur hittar jag...

Del av renässansträdgården

Tillbakablick mot Villa Abelin

Jag vänder mig om och där har vi Spegeldammen...

 ...som jag gärna tar en extra titt på (här i riktning västerut)

Betraktad från andra hållet är dammen en spegel för Villa Abelin

Strax intill finner jag dessa blommor - en variant av rudbeckia?

Kungens ravin - det här måste vara en fantastisk plats när rododendron blommar

Stigen leder ned mot japanska trädgården...

...och här kan man fortsätta vidare över bäcken...

Jag avslutar med ett besök i Vattenträdgården...

...där hortensiorna står i full blom

Utsikten en bit upp i Vattenträdgården avrundar mitt besök i Norrvikens Trädgårdar den här gången.

Bilderna från en utflykt till Norrvikens trädgårdar torsdagen den 28 juli 2016. Jag tog cykeln på tåget, klev av vid Båstads tågstation och cyklade upp hit via Kattviksvägen (innan dess tog jag först cykelbanan från stationen, sen Agardhsgatan och Lindallén för att undvika biltrafik).
Vill du hellre åka kollektivt så går det bussar från tågstationen två gånger dagligen till Norrvikens trädgårdar, se Natur- och Kulturbussen. 




Bloggar om sommar, trädgård


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar