lördag 13 augusti 2016

Malmöfestivalen för gammal och ung

...kulturutbud för alla åldrar
Jag startar min tur på Malmöfestivalens första dag i Slottsparken, närmare bestämt i Barnlandet där det bland många andra aktiviteter verkar populärt att bygga brädhus. Programmet för veckan i Barnlandet kan du hitta här. Här finns också Hittatittapå och, för lite större barn, Hänget.

Från Slottsparken passerar jag över kanalen och kan se att en del har börjat festligheterna med en tur på vattnet...

Nu är vi i en annan ände av festivalområdet, nämligen Inre hamnen, här sedd från Universitetsbron. Här omkring händer en hel del under festivalen. Ett fint segelfartyg kommer på besök i nästa vecka. Blå Båten ligger förtöjd här (den syns längre fram till höger). Här finns Central Park, Dansbanan, Posthusscenen...

...och Tivoli där man kan åka en rejäl rutschkana samt naturligtvis...

...åka karusell och äta karamell.

Nu är vi på andra sidan Centralstationen och till vänster skymtar tältet för Rock Stage vid Norra Vallgatan (klicka på länken så kan du se programmet).

Jag passerar över Stortorget där aktiviteter startat så smått. Jag ska återvända dit senare på kvällen, har jag tänkt...

Ser en dubbeldäckare som serverar...

...och strax intill har vi Spegeln som står för festivalens filmprogram.

På Lilla Torg verkar det lugnt, men det blir betydligt mer folk framåt kvällen - det stora utbudet av krogar drar...

Här har vi också Hedmanska gården som står för ett festivalprogram alla dagarna.

Matutbud för festivalbesökarna finns på många håll, men på Gustav Adolfs torg finns den största koncentrationen av matbodar.

Jag upptäcker ett av de nya inslagen i utbudet...

På Gustav blir man också bjuden på folkdans och folkmusik från Mellanöstern. Programmet för Gustav hittar du här. Se också program för Gatuscenen och Gustavscenen.

Jag fortsätter längs Södertull där det finns utbud av lite av varje

Ett besök i Swingtältet

Utanför softar och chillar folk på fredagseftermiddagen även om solen döljer sig bakom moln

Passerar förbi Raoul Wallenbergs park som har inriktning på unga. Här finns också Ung Scen som drivs av Arena 305 och ABF.

Framåt kvällen blir det regn, men jag njuter i Bluestältet av en förnämlig föreställning med kråkindianen Cary Morin, en framstående sångare och gitarrist. För mig är detta en av de bästa sidorna med Malmöfestivalen - att helt avgiftsfritt kunna uppleva underbar musik med förstklassiga artister. Program för Bluestältet här. Arrangörerna är Malmoe Copenhagen Blues Connexion.

När jag kommer ut har regnet upphört och jag tar en sväng till Stortorget...

...där det visar sig att många inte låtit sig avskräckas av regnet

...utan festar med kräftskiva vid långbord och Grus i Dojjan på Stora Scenen. Programmet för veckan har du här.




Bloggar om malmö, sommar  Intressant


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar