lördag 20 augusti 2016

Luntertun en skånsk stad som försvann

...in i historiens dimmor
Den skånska medeltidsstaden Luntertun eller, som den också kallades, Rynestad eller Rönnestad, låg vid Rönne å, inte långt från åns mynning i Skälderviken. Jag ger mig ut på jakt efter den försvunna staden.

Jag kommer vandrande nedifrån åns mynning vid havet, går söder om ån och här befinner jag mig på gång- och cykelbron (gamla järnvägsbron) över Rönne å, blickande tillbaka. Under mig rinner vattnet i Skånes näst vattenrikaste å mot havet.

Jag går under bron ett tag och blickar inåt land. Rönne å har sen tidernas begynnelse varit en viktig transportled för människor här och vida omkring. Luntertun kan ha stått för en skyddad hamn, kanske där borta där vi ser de första husen. Luntertun hade på medeltiden en av Skånes sju stora lagliga marknader, vilket visar något av stadens betydelse.

Jag har nu förflyttat mig ett stycke. Bortom hagen syns järnvägsbron där jag nyss korsade Rönne å. Jag har följt skyltarna mot Hembygdsparken och nu är jag på väg över Vassbron som går över Kägleån. Kägleån rinner ut i Rönne å strax här bredvid och nu börjar det bli spännande för det lär ha varit just där dessa två åar möttes som staden Luntertun låg.

Kanske är jag redan där invånarna i Luntertun/Rynestad/Rönnestad en gång bodde och levde sina liv...

Det kan ha varit här i närheten som Ryna bro gick över Rönneån. En alldeles speciell bro, som man vet från dokumenten existerade redan på 1200-talet. Den var en del av landsvägen mellan Skåne och Halland och den var också strategiskt viktig eftersom det handlade om kontrollen över vägen mot Helsingborg. Det var säkert ingen tillfällighet att Luntertun låg där det låg vid korsningen mellan två viktiga farleder...

Här finns människor som försöker rädda Luntertun från historiens glömska. De har döpt det nutida villaområdet efter den försvunna staden och en väg har också uppkallats efter den. Dessutom finns här...

...ovan jord otvetydiga bevis för den forna stadens existens.

Det som finns kvar synligt här är ruinen av Luntertuns stora kyrka

Den en gång i tiden mäktiga kyrkan stod klar i början av 1470-talet och man hade säkert tänkt att den skulle stå där under många hundratals år...

Kanske har det innan dess funnits en äldre kyrka, ett kapell eller en träkyrka?

Ruinen grävdes ut på 1920-talet och man kunde konstatera hur stor kyrkan hade varit...

...men vi vet inget om omgivningarna. Det bör ha funnits ett torg i en sådan betydande stad, förmodligen låg det ett torg med rådhus och andra byggnader här i närheten. Det sägs att gamla människor kunde berätta om hur plogarna ibland stötte på gatsten och husrester...

Jag går ner till ån. Snett över till höger ligger ön Rönneholm där den svenske stormannen Bengt Algotsson dödades 1360. På ön har man funnit rester av en befästning. Kanske fungerade den som ett skydd för Ryna bro?

Jag rör mig närmare Ängelholm, efterträdaren till Luntertun. År 1516 bestämde den danske kungen Kristian II att Luntertun skulle rivas och att invånarna skulle flytta till den nyanlagda staden Ängelholm.

Om skälen till flytten vet vi inget. En trolig anledning kan vara militärstrategiska. Ängelholm var lättare att försvara, den nya staden omgavs på tre sidor av Rönne å och på den fjärde sidan byggde man en försvarsmur.

På stigen längs Rönne å kommer jag fram till Hembygdsparken och här finner jag Luntertun-stugan. Den var under många år boningshus i den kringbyggda gård som låg invid kyrkoruinen i Luntertun. På Hembygdsparken i Ängelholm ser man stugan som en länk från den försvunna staden. Jag har även sett uppgifter om att upphittade stenar från kyrkoutgrävningen finns inmurade i stugan.

Säkert är att kyrkklockan från Luntertuns kyrka togs tillvara, flyttades till Ängelholm och fortfarande används i kyrkan där. Så kan man säga att klangen från kyrkan faktiskt förmedlar små toner från den stad som försvann för femhundra år sen...

Bilderna från en utflykt till Ängelholmstrakten måndagen den 15 augusti 2016

Wikipedia om Luntertun

Se också Skånska Resor:

En tur till Ängelholm

En färd på Rönne å


Bloggar om historia, skåne


7 kommentarer:

  1. Har aldrig hört om den här staden, mycket intressant!

    SvaraRadera
  2. Det hade inte jag heller tills för några år sen. Då bestämde jag mig för att vid något tillfälle göra en "upptäcktsresa". Vilket härmed är gjort och dokumenterat. Säkert finns det mycket mer att utforska om såväl Luntertun som andra försvunna städer i Skåne.

    SvaraRadera
  3. Vilket kul inlägg! Har heller aldrig hört om Luntertun, men blir upplivad av din "skattjakt".

    SvaraRadera
  4. Känns riktigt bra att jag lyckades förmedla till andra något av den upptäckarglädje jag själv upplevde!

    SvaraRadera
  5. Det finns en bok om Luntertun som går att låna på bibliotek. Jan Moen, "Luntertun - en försvunnen stads historia", ISBN 91-7810-353-3.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det inlägget. Den ska jag låna. MVH Maria Ö

      Radera
  6. Som alltid är dina resereportage väldigt intressanta o läsvärda. Vi kommer säkert följa i dina spår vid nästa Skåneresa. MVH Maria

    SvaraRadera