måndag 2 augusti 2021

Löderups strandbad

 ...camping, bad och natur på Österlen

Vid Löderups strandbad finns det mesta man behöver under sommar och semester - underbara sandstränder, två fantastiska naturreservat, campingplats, café och restaurang med mera...

Jag anländer med buss och där ser jag gamla Solglimt, numera matställe och café med namnet Strandkompaniet, som även har ett utbud av musik och underhållning. Jag bestämmer mig för att ta en fika där senare på eftermiddagen innan jag åker hem...

På väg längs skogsvägen österut passerar jag Tallskogens minigolf och kiosk - det finns förresten två minigolfbanor vid Löderups strandbad...

Är nu en bit österut där de breda sandstränderna börjar. Dis och dimma, men en behaglig värme denna dag då jag flytt hettan på Skånes västsida...

Vy österut, jag ska nu fortsätta till campingplatsen och sen in i Hagestads naturreservat...

Passerar de första tälten...

...och campingplatsens reception och kiosk...

Ut mot havet finns rader av tält och husvagnar...

Här går det att finna semesterro vid vattnet...

Avstressande tillvaro för att ladda batterierna...

En fridfull utpost mot Östersjön i söder...

...och i öster ser jag nu hur badfolket framträder ur diset...

Jag går på stigar genom tallskogen strax ovanför stranden...

Vid en hög sandbacke invid Tyke å blickar jag in mot naturreservatets sanddynsfält...

Liten bro över Tyke å...

I Sandriket österut finns även plats för en och annan liten oas...

Sanddyner med sandblottor och speciell flora och fauna...

Rena trollskogen där bortom med vita lavar...

Långt österut, där nästan ingen annan syns till, tar jag ett dopp i havet - när jag återvänder passerar jag Tyke å och ser hur många som sökt sig till stranden denna dag...

Nu tar jag vägen genom tallskogen inåt land...

...och kommer upp till Backåkra naturreservat där kossorna betar på ängen - längre bort syns Backåkra gård som köptes av dåvarande generalsekreteraren för FN, Dag Hammarskjöld som fritidshus...

Dag Hammarskjöld meditationsplats som anlades till hans minne...

Den betade ängen hyser ett stort utbud av växter, här backtimjan...

...och gulmåra...

...och en liten röd vildblomma. Men nu tar längtan till en eftermiddagsfika överhanden och jag styr stegen tillbaka...

Bilderna från en utflykt till Löderups strandbad med omgivningar den 15 juli 2021


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar