onsdag 21 juli 2021

Rosorna i Ystad

 ...sommarglimtar från den lilla staden

Vid ett besök får jag lite tid över i väntan på nästa aktivitet och förlorar mig genast in i gränder med vackra hus och underbara rosor och stockrosor. Följ med på min vandring...

Min promenad börjar vid Åfåran - här intill rann i gamla tider Vassaån som slingrade sig genom staden och hade sitt utlopp i havet ungefär där nuvarande hamnen finns...

Jag fortsätter längs Apgränd och fascineras av kombinationen av dessa stockrosor och väggen bakom...

Denna dörr gör också sitt till för att förhöja den estetiska upplevelsen...

Husgaveln där Apgränd möter Pilgränd...

En titt in i Harpegränd...

Pilgrändshuset - hörnhuset är från 1520 och magasinet från 1480, båda ingick i en stor handelsgård...

Ett i mina ögon vackert hus på en gård vid Lilla Östergatan...

Vy från Lilla Östergatan mot väster...

Röda rosor, Lilla Östergatan...

Runt hörnet in på Kvarngränd...

...där jag även finner dessa skönheter...

...och denna lilla bänk...

Tillbakablick Lilla Östergatan...

Blomsterfägring vid Bäckahästens restaurang...

Ystads vackra miljöer och byggnader...

Snart ska Tornväktaren förkunna att frid och lugn råder i den lilla staden...


Bilderna från en liten stadsvandring i Ystad den 15 juli 2021



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar