onsdag 6 januari 2021

Vinter på Kirseberg

 ...varade i flera timmar

Under Trettondagen fick vi tillfälligt besök av Kung Bore - här det plötsligt frambringade vinterlandskapet i Beijers park med svarttallar och vit bakgrund...

Jag börjar min morgonvandring längs Källargatan...

...tittar in i de små gatorna med äldre och väl bevarade gatuhus - här Korngatan...

...och Torngatan - ett lätt puder av snö vilar på taken och lyser upp...

Även Garnisonsparken är vintervit (åtminstone tillfälligt) och det fantastiska gamla vattentornet (sen länge förvandlat till bostäder) ser ut att trivas...

Den smala Sandbackegatan tillhör också de äldre stråken...

Vid samma gata fångar jag den här vyn...

...och kommer fram vid Kirsebergs kyrka vid Vattenverksvägen...

Passerar Sperlings hage...

...på väg till Beijers park där jag ser rhododendronbuskar i vinterskrud...

Svarttallarna är mäktiga...

Under dess långa grenar och stora barr drömmer jag mig bort till fjärran snövidder...

Den lilla dungen av björkar ger en vision av avlägsna vilda trakter...

Dammen är förvandlad, snön skapar en kortvarig sagovärld...

Det långvariga, trista gråvädret bryts av något uppiggande...

...och backen blir ett paradis för barnen...

Bilderna från en snöpromenad på Kirseberg i Malmö trettondagen 2021


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar