söndag 3 januari 2021

Cykeltur till Lomma

 ...dagen när solen bröt igenom

På söndagen fick gråvädret retirera för en stund och solen bröt igenom flera gånger. Jag tog tillfället i akt att cykla till sköna Lomma längs havet...

Ut ur staden, från Spillepengen väljer jag cykelbanan längs Lommavägen och snart kan man skåda Öresunds vatten...

Så svänger jag in på Strandstråket som leder ner till stranden och sen följer den ända fram till Lomma...

Än är det förmiddag och revor i molnen kommer och går, vädret växlar, men solen vinner mer och mer uppåt dagen...

Tillbakablick mot Malmö över Lommabukten...

Allt fler kommer ut och vandrar längs Strandstråket, jag ser t o m gäng som grillar...

Äldre bebyggelse på landsidan...

...och olika byggstilar...

Utsikt över Öresund upp mot Barsebäck...

En del är ute och vandrar längs blottlagda sandbankar...

Utsikt från småbåtshamnen...

Vy inåt land från bryggan...

På norra sidan ser man Lommas hamnpir...

...och här är vi där Höje å rinner ut mot havet...

...tillika hamn och kajer på båda sidor...

Längs norra sidan finns Kajgatan med matställen, caféer, glassbarer med mera...

Även så här mitt i vintern har Fiskboden öppet och man kan avnjuta en god lunch med utsikt över vattnet...

Efter lunchen konstaterar jag att solen fått allt mera plats och att ännu fler är ute och rör på sig - här vid Lomma Beach...

...och här vid gamla Saltan...

En ren fröjd att cykla hemåt längs bukten i solsken...

Bilderna från en cykeltur till Lomma söndag 3 januari 2021


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar