söndag 13 september 2020

Kirseberg i sensommar

...den vackra lilla staden i ljuva september
Än dröjer grönska och värme kvar när jag går ut i kvällen...

Min lilla vandring börjar här - husen som tillkom på 40-talet...

Kommer ut på Norra Bulltoftavägen och blickar upp mot gamla fängelset...

Trevligare krypin här nere...

Kirsebergsskolan...

Rosenportal...

Jag styr mina steg in på Kirsebergsgatan - en av de äldsta på Backarna...

Än dröjer blomsterfägringen kvar...

Kirsebergsgatan upp för backen mot söder...

Tillbakablick nedför backen mot norr...

Nu har jag förflyttat mig till parallellgatan - Källargatan...

Hörnan Korngatan-Kejsargatan: Osbergs längor från 1860-talet...

Rosor vid Kejsargatan...

Kejsargatan möter Sandgatan...

Komposition Sandgatan...

Sensommarskönhet vid Sandgatan...

Mera skönhet vid Sandgatan...

Källargatan, vy mot torget...

Pittoreska miljöer, samma gata, andra sidan...

Jag följer Källargatan mot norr, passerar vackra trädgårdar...

Väggmålningen, Calles plats...

Källargatan smalar av...

Hus söta som karameller...

Ute på Norra Bulltoftavägen igen - Lilla Skolan 1867...

Norra Bulltoftavägen...

Trevligt att promenera längs en sådan skön gata...

Från Torngatan ser jag tornet, det fantastiska tornet där det bodde fantastiska kvinnor (det gör det förmodligen fortfarande)...

Här ifrån ser jag också de nya bostäderna...

Torngatan på södra sidan...

Torngatan med fantastiska hus...

I Garnisonsparken skådar jag andra sidan av tornet...

I parken finns en minnessten över kvinnor som en gång i tiden brändes som häxor här...

Från Södra Bulltoftavägen blickar jag upp i Torngatan...

Passerar längs färgglada Östergård...

Via Solgatan...

...kommer jag upp på Vattenverksvägen som löper över hela Kirsebergsåsen från väster till öster...

Här har vi också Kirsebergs kyrka i gammal skånsk stil, men byggd först under 1920-talet...

Jag tar vägen genom Sperlings hage...

...och snart är jag tillbaka vid utgångspunkten...

Bilderna från liten vandring på Backarna lördag kväll 5 september 2020


1 kommentar:

  1. Tack för att du delar med dig på en fin o stämningsfull promenad!

    SvaraRadera